69.
Na
temelju članka 18. Zakona o proračunu (»Narodne novine« broj 144/21) i članka
24. Statuta Općine („Službene novine Primorsko - goranske županije“ broj 7/21,
39/24) Općinsko vijeće Općine Malinska - Dubašnica, na sjednici održanoj dana
18. prosinca 2024. donijelo je
ODLUKU
o izvršavanju Proračuna Općine Malinska-Dubašnica
za 2025. godinu
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom Odlukom uređuje se struktura prihoda i primitaka te rashoda
i izdataka Proračuna, njegovo izvršavanje, opseg zaduživanja i jamstava, upravljanje
dugom, financijskom i nefinancijskom imovinom, te prava i obveze korisnika
proračunskih sredstava, ovlasti Općinskog načelnika u izvršavanju Proračuna, te
druga pitanja u svezi s izvršavanjem Proračuna.
Članak 2.
Proračun se donosi i izvršava u skladu s načelima jedinstva i
točnosti proračuna, jedne godine, uravnoteženosti, obračunske jedinice,
univerzalnosti, specifikacije, dobrog financijskog upravljanja i
transparentnosti.
Članak 3.
Ako se tijekom godine usvoje odluke i drugi propisi na osnovi kojih
nastaju nove obveze za Proračun, sredstva će se osigurati u Proračunu za
sljedeću proračunsku godinu u skladu s trogodišnjim fiskalnim projekcijama i
mogućnostima.
II. SADRŽAJ PRORAČUNA
Članak 4.
Proračun se sastoji od plana za proračunsku godinu i projekcija
za sljedeće dvije godine prikazane kroz opći i posebni dio i obrazloženje
proračuna.
Opći dio Proračuna čini sažetak Računa prihoda i rashoda i Račun
financiranja te Račun prihoda i rashoda i Račun financiranja. Račun prihoda i
rashoda proračuna sastoji se od prihoda i rashoda iskazanih prema izvorima
financiranja i ekonomskoj klasifikaciji te rashoda iskazanih prema funkcijskoj
klasifikaciji. Prihodima se financiraju rashodi utvrđeni za financiranje javnih
potreba na razini Općine na temelju zakonskih i drugih propisa. U Računu
financiranja iskazuju se primici od financijske imovine i zaduživanja te izdaci
za financijsku imovinu i otplate instrumenata zaduživanja prema izvorima
financiranja i ekonomskoj klasifikaciji.
Posebni dio proračuna sastoji se od plana rashoda i izdataka
proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i njihovih
proračunskih korisnika iskazanih po organizacijskoj klasifikaciji, izvorima
financiranja i ekonomskoj klasifikaciji, raspoređenih u programe koji se sastoje
od aktivnosti i projekata.
Obrazloženje općeg dijela proračuna jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave sadrži obrazloženje prihoda i rashoda, primitaka i
izdataka proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i
prenesenog manjka odnosno viška proračuna jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave.
Obrazloženje posebnog dijela proračuna jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave temelji se na obrazloženjima financijskih
planova proračunskih korisnika, a sastoji se od obrazloženja programa koje se
daje kroz obrazloženje aktivnosti i projekata zajedno s ciljevima i
pokazateljima uspješnosti iz akata strateškog planiranja.
III. IZVRŠAVANJE PRORAČUNA
Članak 5.
Ako se u tijeku proračunske godine zbog nastanka novih obveza za
Proračun ili zbog promjena gospodarskih kretanja povećaju rashodi i/ili izdaci,
odnosno smanje prihodi i/ili primici Proračuna, Općinski načelnik može
obustaviti izvršavanje pojedinih rashoda i/ili izdataka najviše 60 dana.
Općinski načelnik donosi privremene mjere obustave. Ako se za
vrijeme provođenja mjera privremene obustave izvršavanja Proračuna, Proračun ne
može uravnotežiti, Općinski načelnik mora najkasnije u roku od 15 dana prije
isteka roka za privremenu obustavu izvršavanja Proračuna predložiti izmjene i
dopune Proračuna, kojima se ponovno uravnotežuju prihodi i primici odnosno
rashodi i izdaci Proračuna.
Članak 6.
Plaćanje predujma moguće je samo iznimno i na temelju prethodne
suglasnosti Općinskog načelnika.
Članak 7.
Općinski načelnik može odobriti preraspodjelu sredstava na
proračunskim stavkama rashoda i izdataka najviše do 5% na razini skupine
ekonomske klasifikacije i to unutar izvora financiranja opći prohodi i primici
i unutar izvora financiranja namjenski primici. Općinski načelnik je obvezan uz
polugodišnji i godišnji izvještaj o izvršenju proračuna izvijestiti Općinsko
vijeće o preraspodjeli sredstava.
Članak 8.
Proračunska zaliha osigurava se u iznosu od 13.270,00 EUR i
koristit će se za zakonski utvrđene namjene. O korištenju sredstava proračunske
zalihe odlučuje Općinski načelnik, koji je obvezan tromjesečno izvještavati
Općinsko vijeće o korištenju iste.
Članak 9.
Proračun se izvršava od 01. siječnja do 31. prosinca 2025.
godine.
O namjeni viška prihoda i pokriću manjka iz prethodne godine
odlučuje Općinsko vijeće pri donošenju Godišnjeg izvještaja o izvršenju
proračuna za 2024. godinu. Godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna dostavlja
se Općinskom načelniku do 5. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Općinski načelnik podnosi Općinskom vijeću, na donošenje godišnji izvještaj o
izvršenju Proračuna do 31. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Polugodišnji izvještaj o izvršenju Proračuna dostavlja se
Općinskom načelniku do 15. rujna tekuće godine. Općinski načelnik podnosi
Općinskom vijeću, na donošenje polugodišnji izvještaj o izvršenju Proračuna do
30. rujna tekuće godine.
Općinski načelnik godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna
dostavlja Ministarstvu financija i Državnom uredu za reviziju u roku od 15 dana
nakon što ga usvoji Općinsko vijeće.
Članak 10.
Prihodi Proračuna ubiru se i uplaćuju na žiro račun Proračuna
Općine Malinska-Dubašnica u skladu sa Zakonom i drugim propisima, neovisno o
visini prihoda planiranih u Proračunu.
Otplate glavnica i kamata od zaduživanja i danih jamstava mogu se
izvršavati u iznosima iznad planiranih.
Ako aktivnosti i projekti za koje su sredstva osigurana u
Proračunu tekuće godine nisu izvršeni do visine utvrđene Proračunom mogu se u
toj visini izvršavati u sljedećoj godini, uz prethodnu suglasnost Općinskog
načelnika.
IV. NAMJENSKI PRIHODI
Članak 11.
Namjenski prihodi i primici koji nisu iskorišteni u prethodnoj
godini prenose se u proračun za tekuću proračunsku godinu.
Ako su namjenski prihodi i primici uplaćeni u nižem opsegu nego
što je to iskazano u Proračunu, Općina može preuzeti i plaćati obveze samo u
visini stvarno uplaćenih, odnosno raspoloživih sredstava.
Rashodi i izdaci financirani iz namjenskih prihoda mogu se
izvršavati iznad planiranih iznosa, a do visine uplaćenih odnosno prenesenih
sredstava.
V. ISPLATA SREDSTAVA IZ PRORAČUNA
Članak 12.
Nalogodavac i odgovorna osoba za izvršavanje proračuna u cjelini
je Općinski načelnik.
U okviru svog djelokruga i ovlasti Pročelnik Jedinstvenog
upravnog odjela odgovoran je za provedbu Odluke o izvršavanju Proračuna, kao i
za naplatu i prikupljanje prihoda i primitaka, tako i za izvršavanje svih
rashoda i izdataka sukladno namjenama i iznosima utvrđenim u posebnom dijelu
Proračuna u okviru odgovarajućeg razdjela.
Isplata mora biti sukladna proračunu, uz valjane knjigovodstvene
isprave ovjerene od odgovorne osobe.
Aktivnosti i projekti financirani iz sredstava Europske unije, te
kapitalni projekti, koji nisu izvršeni do kraja 2024. godine, mogu se prenijeti
i izvršavati u 2025. godini, pod uvjetom da su proračunska sredstva, koja su za
njihovu provedbu bila osigurana u Proračunu Općine za 2024. godinu, na kraju
2024. godine ostala neizvršena ili izvršena u iznosu manjem od planiranog.
Članak 13.
Isplata sredstava za nabavu roba, obavljanje usluga i ustupanje
radova mora se temeljiti na propisima o javnoj nabavi.
Članak 14.
Sredstva raspoređena u razdjelu 001 u okviru Glave 00101, koja se
odnose na rashode za zaposlene, obračunavat će se i isplaćivati sukladno
odredbama općih akata Općine Malinske-Dubašnica, odnosno zakona, kojima se
uređuju plaće dužnosnika, službenika i namještenika Općine Malinska-Dubašnica.
Sredstva raspoređena u Razdjelu 002 u okviru Glave 00201, koja se
odnose na rad političkih stranaka i nezavisnih listi zastupljenih u Općinskom
vijeću, naknade troškova za rad članova Općinskog vijeća i članova njihovih
radnih tijela, te drugih tijela Općinskog vijeća obračunavat će se i
isplaćivati temeljem Odluka Općinskog vijeća, po nalogu Općinskog načelnika.
Naknade troškova za rad vijeća mjesnih odbora, isplaćivat će se
temeljem odluka Općinskog vijeća, po nalogu Općinskog načelnika.
Članak 15.
Pogrešno ili više uplaćeni prihodi u Proračun, vraćaju se
uplatiteljima na teret tih prihoda.
Pogrešno ili više uplaćeni prihodi u proračune prethodnih godina
vraćaju se uplatiteljima na teret rashoda Proračuna tekuće godine.
Rješenje o povratu sredstava donosi Općinski načelnik ili
pročelnik na temelju dokumentiranog zahtjeva.
Članak 16.
Instrumente osiguranja plaćanja, kojima se na teret Proračuna
stvaraju obveze, izdaje i potpisuje Općinski načelnik.
Instrumenti osiguranja plaćanja primljeni od pravnih osoba kao
sredstvo osiguranja naplate potraživanja ili izvođenja radova i usluga evidentiraju
se i čuvaju u Odsjeku za proračun i financije.
VI. UPRAVLJANJE FINANCIJSKOM
I NEFINANCIJSKOM IMOVINOM
Članak 17.
Imovinu Općine čine financijska i nefinancijska imovina kojom
upravlja Općinski načelnik u skladu s posebnim propisima i Statutom Općine.
Za izvršavanje javnih službi i djelatnosti u javnom interesu
Općina može svojom imovinom osnivati ustanove, trgovačka društva i druge pravne
osobe.
Članak 18.
Raspoloživim novčanim sredstvima na računu Proračuna upravlja
Općinski načelnik poštujući načela sigurnosti, likvidnosti i isplativosti
ulaganja.
Novčana sredstva iz stavka 1. ovog članka mogu se polagati u
Hrvatsku narodnu banku, kreditnu instituciju te ulagati u vrijednosne papire
Republike Hrvatske na temelju odluke koju donosi Općinski načelnik.
Slobodna novčana sredstva mogu se oročavati kod poslovnih banaka
poštujući načela sigurnosti i likvidnosti, a odluku o oročavanju sredstava
donosi Općinski načelnik.
Članak 19.
Općina može steći dionice i udjel u kapitalu pravnih osoba bez
naknade i iz sredstava proračuna uključujući i raspolaganje tražbinama
pretvaranjem potraživanja obveznih davanja dužnika, pretvaranjem potraživanja s
osnova danih zajmova i danih i/ili plaćenih jamstava, ulaganjem pokretnina i
nekretnina, osim nekretnina koje se koriste za obavljanje javnih službi,
zamjenom dionica i udjela, kupnjom iz sredstava osiguranih u proračunu Općine.
O stjecanju dionica i udjela Općine u kapitalu pravnih osoba odlučuje Općinsko
vijeće na prijedlog Općinskog načelnika.
Primici od prodaje dionica i udjela koriste se za otplatu duga u
Računu financiranja. Ako se sredstva od prodaje dionica i udjela ostvare u
iznosu većem od potrebnog za otplatu duga, koristit će se za nabavu
nefinancijske i financijske imovine te za kapitalne pomoći ako za to postoji
javni interes.
Članak 20.
Općinski načelnik može odgoditi plaćanje ili odobriti obročnu
otplatu duga odnosno prodati, otpisati ili djelomično otpisati potraživanje ako
se time bitno poboljšavaju mogućnosti otplate duga dužnika od kojega inače ne
bi bilo moguće naplatiti cjelokupan dug u skladu sa kriterijima, mjerilima i
postupkom utvrđenim zakonskim i podzakonskim propisima.
Općinski načelnik može zahtijevati isplatu cjelokupnog duga ako
odgođeno ili obročno odobreno plaćanje nije pravodobno uplaćeno u korist
Proračuna.
VII. ZADUŽIVANJE I JAMSTVA
Članak 21.
Općina se može zaduživati uzimanjem kredita, zajmova i izdavanjem
vrijednosnih papira, uz prethodnu suglasnost Vlade.
Ukupni očekivani iznos obveza po dugoročnim zaduženjima na kraju
2025. godine iznosit će 146.770,00 EUR. Navedena zaduženja odnose se na
zaduženje iz 2020. godine za realizaciju Kapitalnog projekta K301323
Interpretacijski centar u iznosu od 663.614,04 eura (5.000.000,00 kn) od kojeg
se u 2025. godini planira otplatiti 101.310,00 EUR, te zaduženje iz 2022.
godine za realizaciju Kapitalnog projekta K301306 Javna rasvjeta u iznosu od
424.713,00 eura od kojeg je u 2025. godini planira otplatiti 45.460,00 EUR.
Članak 22.
Pravna osoba u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu
Općine kao i ustanova čiji je osnivač ili suosnivač Općina može se zaduživati
samo za investiciju uz suglasnost Općinskog načelnika i uz uvjete i na način
propisan Zakonom.
Dane suglasnosti iz stavka 1. ovoga članka uključuju se u opseg
mogućeg zaduživanja Općine razmjerno osnivačkim pravima sukladno aktu o
osnivanju.
Odluku o suglasnostima donosi Općinski načelnik.
Članak 23.
Općina može dati jamstvo za dugoročno zaduživanje proračunskom i
izvanproračunskom korisniku Općine, pravnoj osobi u većinskom vlasništvu ili
suvlasništvu Općine čiji je osnivač ili suosnivač, uz prethodno dobivenu
suglasnost ministra financija.
Dano jamstvo iz stavka 1. ovoga članka uključuje se u opseg
mogućeg zaduživanja Općine razmjerno osnivačkim pravima sukladno aktu o
osnivanju odnosno udjelu u vlasništvu.
VIII. OVLASTI I ODGOVORNOSTI OPĆINSKOG
NAČELNIKA I ČELNIKA PRORAČUNSKOG KORISNIKA
Članak 24.
Općinski načelnik i Pročelnik jedinstvenog upravnog odjela
odgovorni su za planiranje i izvršavanje dijela proračuna te za zakonito,
svrhovito, učinkovito i ekonomično raspolaganje proračunskim sredstvima.
Također su odgovorni za preuzimanje obveza, izdavanje naloga za plaćanje te za
izdavanje naloga za naplatu u korist proračunskih sredstava. Općinski načelnik
može određena prava unutarnjim propisima u skladu sa aktima o unutarnjem
ustrojstvu prenijeti na druge osobe.
O zakonitom, namjenskom i svrhovitom korištenju proračunskih
sredstava te učinkovitom i djelotvornom funkcioniranju sustava financijskog
upravljanja i kontrola u okviru sredstava utvrđenih u proračunu odnosno
financijskom planu, Općinski načelnik i Pročelnik jedinstvenog upravnog sastavljaju
Izjavu o fiskalnoj odgovornosti.
IX. NADZOR PRORAČUNSKIH KORISNIKA
Članak 25.
Proračunski nadzor postupak je nadziranja zakonitosti,
svrhovitosti i pravodobnosti korištenja proračunskih sredstava kojim se nalažu
mjere za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti. Obuhvaća nadzor
računovodstvenih, financijskih i ostali poslovnih dokumenata. Proračunski
nadzor obavlja Ministarstvo financija.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 26.
Ova Odluka objavit će se „Službenim novinama Primorsko-goranske
županije“, a stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine.
KLASA: 400-01/24-01/1
URBROJ: 2170-26-01-24-9
Malinska, 18.12.2024.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE MALINSKA-DUBAŠNICA
Predsjednik
Ivica Perišić