SADRŽAJ | ŽUPANIJA | GRADOVI | OPĆINE | OSTALO | ARHIVA | TRAŽILICA | IMPRESSUM


 
Godina XXXIII. - broj 43. Srijeda, 3. prosinca 2025.
OPĆINA BAŠKA

66.

Temeljem članka 18. Zakona o proračunu ('Narodne novine' broj 144/21) i članka 29. Statuta Općine Baška (“Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 12/13, 31/15, 27/17, 4/18, 6/20, 4/21), Općinsko vijeće Općine Baška, na 4. sjednici održanoj 27. studenoga 2025. godine, donijelo je

O D L U K U

O IZVRŠAVANJU PRORAČUNA OPĆINE BAŠKA
ZA 2026. GODINU

I OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovom se odlukom uređuje struktura prihoda i primitaka, rashoda i izdataka Proračuna Općine Baška za 2026. godinu (u daljnjem tekstu: Proračun), njegovo izvršavanje, opseg zaduživanja i jamstava, upravljanje dugom, financijskom i nefinancijskom imovinom, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava, ovlasti Općinskog načelnika, te druga pitanja u svezi s izvršavanjem Proračuna.

Članak 2.

Proračun se donosi i izvršava u skladu s načelima jedinstva i točnosti proračuna, uravnoteženosti, obračunske jedinice, univerzalnosti, specifikacije, dobrog financijskog upravljanja i transparentnosti.

Članak 3.

Ako se tijekom godine usvoje odluke i drugi propisi na osnovi kojih nastaju nove obveze za Proračun, sredstva će se osigurati u Proračunu za sljedeću proračunsku godinu u skladu s trogodišnjim fiskalnim projekcijama i mogućnostima.

II. SADRŽAJ PRORAČUNA

Članak 4.

Proračun se sastoji od općeg i posebnog dijela te obrazloženja općeg i posebnog dijela proračuna.

Opći dio Proračuna sadrži sažetak Računa prihoda i rashoda i Računa financiranja, Račun prihoda i rashoda te Račun financiranja.

U sažetku Računa prihoda i rashoda i Računa financiranja iskazani su prihodi i rashodi, primici i izdaci i izdaci na razini razreda ekonomske klasifikacije.

U Računu prihoda i rashoda proračuna prihodi i rashodi iskazuju se prema izvorima financiranja i ekonomskoj klasifikaciji, a rashodi dodatno i prema funkcijskoj klasifikaciji. U Računu financiranja primici od financijske imovine i zaduživanja te izdaci za financijsku imovinu i otplate instrumenata zaduživanja iskazuju se prema izvorima financiranja i ekonomskoj klasifikaciji.

Posebni dio Proračuna sadrži prikaz ukupno očekivanih rashoda i izdataka prema sljedećim proračunskim klasifikacijama: organizacijska klasifikacija, programska klasifikacija, izvori financiranja i ekonomska klasifikacija.

Obrazloženje proračuna sastoji se od obrazloženja općeg dijela proračuna i obrazloženja posebnog dijela proračuna.

III IZVRŠAVANJE PRORAČUNA

Članak 5.

Nalogodavac i odgovorna osoba za izvršavanje Proračuna u cjelini je Općinski načelnik.

Odgovornost za izvršavanje Proračuna u smislu odredbe stavka 1. ovog članka podrazumijeva odgovornost za preuzimanje i verifikaciju obveza, izdavanje naloga za plaćanje na teret proračunskih sredstava, te za utvrđivanje prava naplate i izdavanje naloga za naplatu u korist proračunskih sredstava.

Članak 6.

Proračun se izvršava od 01. siječnja do 31. prosinca 2026. godine.

Članak 7.

Samo naplaćeni prihodi u kalendarskoj godini priznaju se kao prihodi Proračuna za 2026. godinu.

Rashodi za koje je nastala obveza u 2026. godini rashodi su Proračuna za 2026. godinu, neovisno o plaćanju.

O namjeni viška prihoda i pokriću manjka iz prethodne godine odlučuje Općinsko vijeće pri donošenju Godišnjeg izvještaja o izvršenju Proračuna za 2025. godinu. Godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna dostavlja se Općinskom načelniku do 5. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu. Općinski načelnik podnosi Općinskom vijeću, na donošenje godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna do 31. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.

Polugodišnji izvještaj o izvršenju Proračuna dostavlja se Općinskom načelniku do 15. rujna tekuće godine. Općinski načelnik podnosi Općinskom vijeću, na donošenje polugodišnji izvještaj o izvršenju Proračuna do 30. rujna tekuće godine.

Općinski načelnik godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna dostavlja Ministarstvu financija i Državnom uredu za reviziju u roku od 15 dana nakon što ga usvoji Općinsko vijeće.

Članak 8.

Proračunska sredstva koristiti će se samo za namjene koje su određene Proračunom, i to do visine utvrđene u njegovom Posebnom dijelu.

Namjenski prihodi i primici koji nisu iskorišteni u prethodnoj godini prenose se u proračun za tekuću proračunsku godinu.

Ako su namjenski prihodi i primici ostvareni u nižem opsegu nego što je to iskazano u Proračunu, Općina može preuzeti i plaćati obveze samo u visini stvarno uplaćenih, odnosno raspoloživih sredstava.

Članak 9.

Općinski načelnik može odobriti preraspodjelu sredstava najviše do 5% rashoda i izdataka na proračunskoj stavci koja se umanjuje.

Općinski načelnik o preraspodjelama izvještava Općinsko vijeće prilikom podnošenja polugodišnjeg i godišnjeg izvještaja o izvršenju Proračuna.

Članak 10.

Za nepredviđene namjene, za koje u Proračunu nisu osigurana sredstva ili za namjene za koje se tijekom godine pokaže da nisu utvrđena dostatna sredstva jer ih pri planiranju nije bilo moguće predvidjeti, te za druge nepredviđene rashode, koristit će se sredstva proračunske zalihe.

O korištenju proračunske zalihe odlučuje Općinski načelnik.

O korištenju sredstava proračunske zalihe izvještava se sukladno odredbama Zakona o proračunu.

Proračunska zaliha za 2025. godinu utvrđuje se u iznosu od 2.700,00 eura.

Članak 11.

Ako se u tijeku proračunske godine zbog nastanka novih obveza za Proračun ili zbog promjena gospodarskih kretanja povećaju rashodi ili izdaci, odnosno smanje prihodi ili primici Proračuna, Općinski načelnik može obustaviti izvršavanje pojedinih rashoda ili izdataka najviše 45 dana.

Općinski načelnik donosi privremene mjere obustave. Ako se za vrijeme provođenja mjera privremene obustave izvršavanja Proračuna, Proračun ne može uravnotežiti, Općinski načelnik mora najkasnije u roku od 15 dana prije isteka roka za privremenu obustavu izvršavanja Proračuna predložiti izmjene i dopune Proračuna, kojima se ponovno uravnotežuju prihodi i primici odnosno rashodi i izdaci Proračuna.

Preuzimanje obveza na teret Proračuna po ugovorima koji zahtijevaju plaćanje u sljedećim godinama odobrava Općinski načelnik.

Članak 12.

Plaćanje predujma moguće je iznimno, na temelju odluke Općinskog načelnika.

IV PRIHODI PRORAČUNA

Članak 13.

U Proračunu se planiraju svi prihodi koje sukladno pozitivnim propisima ostvaruje Općina.

Članak 14.

Stvarna naplata prihoda nije ograničena procjenom u Proračunu.

Prihodi koji se ostvare iz pomoći, donacija, po posebnim propisima i iz drugih izvora, namjenski su prihodi Proračuna.

Uplaćeni i preneseni, a manje planirani namjenski prihodi i primici, mogu se izvršavati iznad iznosa utvrđenih u Proračunu, a do visini uplaćenih, odnosno prenesenih sredstava.

Uplaćeni i preneseni, a manje planirani namjenski primici od zaduživanja, mogu se izvršavati iznad iznosa utvrđenih u Proračunu, uz prethodnu suglasnost Općinskog načelnika.

Aktivnosti i projekti za koje su sredstva osigurana u Proračunu tekuće godine, a nisu izvršeni do visine utvrđene Proračunom mogu se u toj visini izvršavati u sljedećoj godini, uz prethodnu suglasnost Općinskog načelnika.

Članak 15.

Pogrešno ili više uplaćeni prihodi Proračuna, vraćaju se uplatiteljima na teret tih prihoda na temelju dokumentiranog zahtjeva.

Pogrešno ili više uplaćeni prihodi u proračune prethodnih godina vraćaju se uplatiteljima na teret rashoda Proračuna tekuće godine.

V ISPLATE SREDSTAVA IZ PRORAČUNA

Članak 16.

Svaki rashod i izdatak iz Proračuna mora se temeljiti na vjerodostojnoj knjigovodstvenoj ispravi kojom se dokazuje obveza plaćanja.

Članak 17.

Općinski načelnik, odnosno osoba na koju je to pravo preneseno, mora prije isplate provjeriti i potvrditi potpisom pravni temelj i visinu obveze koja proizlazi iz knjigovodstvene isprave.

Nalog za isplatu iz Proračuna s oznakom pozicije Proračuna izdaje Općinski načelnik, odnosno osobe na koje je to pravo preneseno.

Članak 18.

Rashodi i izdaci Proračuna koji se financiraju iz namjenskih prihoda i primitaka, izvršavat će se do iznosa naplaćenih prihoda i primitaka za određene namjene, odnosno najviše do iznosa planiranog u posebnom dijelu Proračuna.

Članak 19.

U slučaju ostvarenja manjeg opsega nenamjenskih prihoda od planiranih, određuje se plaćanje po sljedećim prioritetima: javni dug (anuiteti kredita), plaće, zakonske i ugovorne obaveze, troškovi poslovanja, kapitalne donacije, subvencije i tekuće donacije.

Članak 20.

Sredstva za pokroviteljstva, te za aktivnosti i projekte koja se izvršavaju kao subvencije, donacije i pomoći pojedinom korisniku, raspoređuje Općinski načelnik ako krajnji korisnik nije utvrđen u Posebnom dijelu Proračuna, programu javnih potreba ili drugom aktu Općinskog vijeća.

Članak 21.

Zaključivanje pisanog ugovora s udrugama, kao korisnicima proračunskih sredstava, je obavezno bez obzira na iznos donacije.

Zaključivanje pisanog ugovora s ostalim korisnicima proračunskih sredstava obavezno je za sredstva koja se izvršavaju kao subvencije, donacije i pomoći iznad 700,00 eura.

Ugovorima za subvencije, donacije i pomoći koji se zaključuju temeljem natječaja o financiranju javnih potreba utvrdit će se dinamika dodjele sredstava ovisno o visini ukupno odobrenih sredstava. Ugovorima će se, između ostalog, utvrditi i obveze korisnika proračunskih sredstva za namjensko trošenje sredstava, za pravodobno dostavljanje izvještaja i za realizaciju ugovorenog programa.

Članak 22.

Stvaranje ugovornih obveza koje rezultira izvršenjem rashoda i izdataka proračuna nastaje na temelju ugovora ili narudžbenice.

Zaključivanje pisanog ugovora obavezno je za sve nabave roba, radova i usluga za koje se provodi postupak sukladno odredbama Zakona o javnoj nabavi, za koje je aktom o provedbi postupaka jednostavne nabave propisana obveza zaključenja ugovora, za osobne usluge (autorske honorare, ugovor o djelu, usluge agencije, studentskog servisa i slično).

Sve ugovore potpisuje Općinski načelnik odnosno osoba koju ovlasti.

Osoba koje je inicirala nabavu po zaprimanju potpisanog ugovora unosi ugovor u evidenciju ugovora.

Primjerak potpisanog ugovora dostavlja se Odsjeku za proračun, financije i računovodstvo u roku od tri (3) dana od dana zaprimanja.

Članak 23.

Narudžbenice za nabavu roba, radova i usluga izdaju se u postupcima nabave u kojima se ne zaključuje ugovor.

Sve narudžbenice potpisuje Općinski načelnik odnosno osoba koju ovlasti.

Osoba koje je inicirala nabavu po zaprimanju potpisane narudžbenice unosi narudžbenicu u evidenciju ugovora.

Primjerak potpisane narudžbenice dostavlja se Odsjeku za proračun, financije i računovodstvo u roku od tri (3) dana od dana izdavanja.

Članak 24.

Sredstva za financiranje političkih stranaka zastupljenih u Općinskom vijeću Općine Baška, naknade troškova za rad članova Općinskog vijeća i članova radnih tijela Općinskog vijeća, isplaćivat će se temeljem odluka Općinskog vijeća, po nalogu Općinskog načelnika.

Članak 25.

Sredstva raspoređena u razdjelu 002, okviru programa 2000, a koja se odnose na rashode za zaposlene, obračunavat će se i isplaćivati sukladno odredbama općih akata Općine Baška, Pravilnika o radu, te Zakona i Pravilnika o porezu na dohodak.

Članak 26.

Postupak nabave roba, usluga i ustupanje radova, mora se provoditi sukladno Zakonu o javnoj nabavi i drugim propisima koji reguliraju postupak nabave roba, usluga i ustupanja radova.

VI UPRAVLJANJE FINANCIJSKOM I NEFINANCIJSKOM IMOVINOM

Članak 27.

Imovinu čine financijska i nefinancijska imovina kojom upravlja Općinski načelnik u skladu s posebnim propisima i Statutom.

Sredstva za osiguranje nefinancijske dugotrajne imovine osigurana su u Proračunu.

Članak 28.

Općinski načelnik donosi odluke o početku postupaka o stjecanju i otuđenju pokretnina i nekretnina.

Nakon provedenog postupka, konačnu odluku o raspolaganju pokretninama i nekretninama iz stavka 1. ovog članka, donosi ovlašteno tijelo ovisno o vrijednosti, a sukladno Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.

Članak 29.

Raspoloživim novčanim sredstvima na računu Proračuna upravlja Općinski načelnik.

Raspoloživa novčana sredstva mogu se oročavati kod poslovne banke poštujući načela sigurnosti i likvidnosti.

Odluku o oročavanju donosi Općinski načelnik.

Prihodi od upravljanja raspoloživim novčanim sredstvima prihodi su Proračuna.

Novčana sredstva iz stavka 1. ovoga članka mogu se ulagati samo s povratom do 31. prosinca 2026. godine.

Članak 30.

Instrumente osiguranja plaćanja kojima se na teret Proračuna stvaraju obveze potpisuje Općinski načelnik.

Instrumenti osiguranja plaćanja primljeni od pravnih osoba kao sredstvo osiguranja naplate potraživanja ili izvođenja radova i usluga, dostavljaju se Jedinstvenom Upravnom odjelu, koji vodi evidenciju izdanih i primljenih instrumenata osiguranja plaćanja.

Članak 31.

Općinsko vijeće može na prijedlog Općinskog načelnika odlučiti o kupnji dionica ili udjela u trgovačkom društvu ako su za kupnju osigurana sredstva u Proračunu i ako se s time štiti interes Općine.

U slučaju da prestane javni interes za vlasništvo dionica ili udjela u kapitalu pravnih osoba, Općinsko vijeće, na prijedlog Općinskog načelnika može odlučiti da se dionice odnosno udjeli u kapitalu prodaju, ako to nije u suprotnosti s posebnim zakonom. Ostvarena sredstva od prodaje udjela i uloga u kapitalu koriste se samo za otplatu duga u Računu financiranja ili za nabavku nefinancijske i financijske imovine, ukoliko se spomenuta sredstva ostvare u iznosu većem od potrebnog za otplatu duga.

O osnivanju i prestanku pravnih osoba čiji je osnivač ili suosnivač Općina, odlučuje Općinsko vijeće na prijedlog Općinskog načelnika.

Članak 32.

Općinski načelnik može pod uvjetom propisanim zakonom, na zahtjev dužnika, uz primjereno osiguranje i kamate, odgoditi plaćanje ili odobriti obročnu otplatu duga, koji se ne smatraju javnim davanjima, ako se time bitno poboljšavaju mogućnosti otplate duga dužnika, sukladno važećim zakonskim propisima.

Članak 33.

Načelnik može donijeti odluku o otpisu potraživanja za dugovanja po pojedenim vrstama prihoda za koje je nastupila apsolutna zastara prava na naplatu kao i u slučajevima kada je dužnik umro, a nije ostavio pokretnina i nekretnina iz kojih se može naplatiti dug kao i u drugim slučajevima kada je nastupila nemogućnost naplate.

Nadležno tijelo općinske uprave može otpisati potraživanja na ime javnih davanja koja se nisu uspjela naplatiti, ako se u stečajnom postupku koji je okončan dug nije uspio naplatiti, ako postoji pravomoćno rješenje o brisanju iz sudskog registra, ako postoji pravomoćno rješenje o sklopljenoj predstečajnoj nagodbi kojim je utvrđeno da se dug otpisuje.

Članak 34.

Troškovi ovrhe u postupcima koji se vode pljenidbom na novčanim sredstvima ovršenika iznose 26,54 eura po rješenju o ovrsi.

Troškovi ovrhe neće se naplaćivati ukoliko dužnik uplati iznos duga prije dostave rješenja o ovrsi tijelu nadležnom za provedbu ovrhe.

VII ZADUŽIVANJE I DAVANJE JAMSTVA

Članak 35.

Općina Baška može se zadužiti i davati suglasnosti i jamstva za zaduživanje sukladno pozitivnim propisima.

Članak 36.

Općina se može kratkoročno zadužiti za premošćivanje jaza nastalog zbog različite dinamike priljeva sredstava i dospijeća obveza, uzimanjem okvirnog kredita kod poslovne banke kod koje ima otvoren žiro račun do iznosa od 400.000,00 eura, najduže na rok od 12 mjeseci, bez mogućnosti daljnjeg reprogramiranja ili zatvaranja postojećih obveza po kratkoročnim kreditima ili zajmovima uzimanjem novih kratkoročnih kredita i zajmova.

Općinski načelnik ovlašten je za postupanje vezano uz kratkoročno zaduživanje uz uvjet iz stavka 1. ovoga članka.

Članak 37.

Općina se može dugoročno zadužiti samo za investiciju koja se financira iz proračuna, a koju potvrdi predstavničko tijelo uz prethodnu suglasnost Vlade.

Ugovor o dugoročnom zaduživanju sklapa načelnik na osnovi donesenog proračuna, uz prethodno mišljenje ministra financija i suglasnost Vlade.

Ukupna godišnja obveza po osnovi zaduživanja može iznositi najviše do 20 % ostvarenih prihoda u godini koja prethodi godini u kojoj se zadužuje, umanjenih za iznose primljenih domaćih i inozemnih pomoći i donacija, za prihode iz posebnih ugovora i po posebnim propisima, te za iznose domaćeg i inozemnog zajma. U iznos ukupne godišnje obveze uključen je iznos prosječnog godišnjeg anuiteta po kreditima i zajmovima, obveze na osnovi izdanih vrijednosnih papira i danih jamstava i suglasnosti koje se uključuju u opseg zaduživanja iz prethodnih godina, te nepodmirene dospjele obveze iz prethodnih godina.

Otplate glavnica i kamata od zaduživanja i danih jamstava mogu se izvršavati u iznosima iznad planiranih.

Sredstva osigurana u Proračunu za otplatu ugovorenog kredita s pripadajućim kamatama, namijenjenog za izgradnju ili obnovu kapitalnih objekata, imaju u izvršavanju Proračuna prednost pred svim ostalim izdacima.

Radi financiranja kapitalnih projekata Općina Baška se u 2025. godini dugoročno zadužila u iznosu u ukupnom iznosu od 7.744.773,00 eura, i to za sljedeće projekte:

a) kapitalni projekt (K200407) - Rekonstrukcija doma kulture u interpretacijski centar Baška, u iznosu od 2.044.773 eura,

b) kapitalni projekt (K201305) Uređenje obalnog pojasa naselja Baška – Etapa 2A, u iznosu od 5.700.000,00 eura.

Planirano stanje duga po korištenim dugoročnim kreditima na dan 31. prosinaca 2025. godine iznosi 122.068,38 eura. U 2026. godini planirane otplate dugoročnih kredita iznose 12.217,68 eura, dok se istovremeno planira korištenje zaduženja u iznosu od 4.644.623,00 eura.

Ukupno zaduženje po važećim kreditnim ugovorima na dan 31. prosinca 2026. procjenjuje se na 7.834.623,70 eura. Od tog iznos iskorištenih dugoročnih kredita iznosi 4.644.623,70 eura, što uključuje:

a) glavnicu dugoročnog kredita HBOR-a za modernizaciju postojeće javne rasvjete u iznosu od 73.306,14 eura,

b) beskamatni zajam Državnog proračuna uslijed pada prihoda u iznosu od 26.544,56 eura

c) glavnicu dugoročnog kredita HBOR-a (korišteno) za Uređenje obalnog pojasa naselja Baška – Etapa 2A u iznosu od 2.500.000,00 eura

d) glavnicu dugoročnog kredita HBOR-a (korišteno) za Rekonstrukciju doma kulture u interpretacijski centar Baška u iznosu od 2.044.773,00 eura.

U 2027. godini planira se korištenje kreditnih sredstava u iznosu od 3.190.000,00 eura za realizaciju kapitalnog projekta Uređenje obalnog pojasa naselja Baška-Etapa 2A.

Dana jamstva iznose 701.832,71 eura. Planirano stanje kredita za koje je izdano jamstvo na dan 31.12.2026. iznosi 491.282,96 eura.

Članak 38.

Pravna osoba u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu Općine Baška ne može se zaduživati (osim kratkoročno kod poslovnih banaka radi otklanjanja nelikvidnosti) bez odluke Općinskog vijeća kojom im se odobrava zaduživanje. Zahtjev za izdavanje suglasnosti za zaduženje i/ili davanje jamstva, podnosi odgovorna osoba pravne osobe.

VIII PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 39.

Ova odluka objavit će se u “Službenim novinama Primorsko-goranske županije“, a stupa na snagu 1. siječnja 2026. godine.

KLASA: 024-02/25-01/6

URBROJ: 2170-15-01/1-25-30

Baška, 27. studenoga 2025. godine

OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE BAŠKA

Predsjednica

Tanja Grlj, v.r.

http://www.sn.pgz.hr/default.asp?Link=odluke&izdanje=3406&mjesto=10007&odluka=66
© Primorsko-goranska županija 2002.-2003. Sva prava pridržana.
Obratite se webmasteru s pitanjima i komentarima.
Programska podrška
www.netcom.hr