SADRŽAJ | ŽUPANIJA | GRADOVI | OPĆINE | OSTALO | ARHIVA | TRAŽILICA | IMPRESSUM


 
Godina XXXIII. - broj 29. Četvrtak, 31. srpnja 2025.
OPĆINA OMIŠALJ

64.

Na temelju članka 18. stavka 3. Zakona o koncesijama („Narodne novine“ broj 69/17 i 107/20) i članka 33. Statuta Općine Omišalj („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 5/21), u suradnji sa Stručnim povjerenstvom za koncesiju za obavljanje dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj, Općinsko vijeće Općine Omišalj na 1. sjednici, održanoj 24. srpnja 2025. godine, donijelo je

ANALIZU

opravdanosti davanja koncesije za obavljanje djelatnosti dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj

1. OPERATIVNI SAŽETAK

Ova Analiza opravdanosti davanja koncesije za obavljanje djelatnosti dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj (dalje u tekstu: Analiza) ima za cilj ispitati opravdanost davanja koncesije za obavljanje dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj.

Na postupak davanja koncesije za obavljanje dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj, primjenjuju se sljedeći zakoni i opći akti Općine Omišalj:

• Zakon o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“ broj 68/18, 110/18, 32/20, 145/24, dalje u tekstu: Zakon o komunalnom gospodarstvu)

• Zakon o koncesijama („Narodne novine“ broj 69/17, 107/20, dalje u tekstu: Zakon o koncesijama)

• Odluka o dimnjačarskim poslovima („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 16/96, dalje u tekstu: Odluka o dimnjačarskim poslovima)

• Odluka o komunalnim djelatnostima na području općine Omišalj („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 6/22, 12/22 i 20/22 i 17/23, dalje u tekstu: Odluka o komunalnim djelatnostima na području općine Omišalj).

Predmet koncesije, o kojoj je riječ u ovoj Analizi, je obavljanje dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj na kojem području trenutno postoji aktivna koncesija za obavljanje dimnjačarskih poslova. Međutim, s obzirom da Ugovor o koncesiji za obavljanje dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj (KLASA: 363-01/15-01/86, URBROJ: 2142-06-20-01-26), sklopljen s koncesionarom MLD-USLUGE d.o.o., ističe 2. listopada 2025. godine, Općina Omišalj u obvezi je provesti postupak davanja koncesije za naredno razdoblje.

Svrha koncesije je osigurati redovito i kvalitetno obavljanje dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj s ciljem sprječavanja mogućnosti izbijanja požara, ugrožavanja zdravlja i života ljudi, te prekomjernog zagađenja okoliša zbog neispravno izvedenih ili neredovito održavanih dimovodnih objekata.

Sukladno Zakonu o komunalnom gospodarstvu i Zakonu o koncesijama, dimnjačarske usluge mogu se povjeriti fizičkim ili pravnim osobama putem koncesije, kako bi se osigurala redovitost, stručnost i sigurnost u obavljanju ove djelatnosti.

2. OPĆI DIO

Predmet ove Analize je davanje koncesije za javne usluge - za komunalnu djelatnost obavljanja dimnjačarskih poslova.

Pod dimnjačarskim poslovima podrazumijeva se provjera ispravnosti i funkcioniranje dimnjaka i uređaja za loženje, obavljanje redovnih i izvanrednih pregleda dimnjaka i uređaja za loženje, čišćenje dimnjaka i uređaja za loženje, poduzimanje mjera za sprječavanje opasnosti od požara, eksplozije, trovanja, te zagađivanje zraka, kako štetne posljedice ne bi nastupile zbog neispravnosti dimnjaka i uređaja za loženje. Dimnjačarskim poslovima smatraju se i druge radnje radi sprječavanja opasnosti od požara, eksplozija, trovanja, te zagađivanja zraka, u svrhu zaštite ljudskog zdravlja i imovine.

Slijed provedbe postupka davanja koncesije, nakon usvajanja ove Analize, je sljedeći:

• postupak davanja koncesije počinje na dan slanja obavijesti o namjeri davanja koncesije u Elektronički oglasnik javne nabave Republike Hrvatske

• rok za dostavu ponude iznosi najmanje 30 dana od dana objave obavijesti o namjeri davanja koncesije u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske

• javno otvaranje ponuda će se provesti na dan koji će se utvrditi u obavijesti o namjeri davanja koncesije

• nakon otvaranja ponuda provest će se pregled i ocjena ponuda, te rangiranje ponuda

• na prijedlog Stručnog povjerenstva za davanje koncesije, Općinsko vijeće Općine Omišalj donosi odluku o davanju koncesije ili odluku o poništenju postupka davanja koncesije, u roku od 30 dana od dana javnog otvaranja ponuda (dokumentacijom za nadmetanje se može odrediti i drugi rok)

• rok mirovanja je 15 dana od dana dostave odluke svim ponuditeljima

• rok za žalbu je 10 dana od primitka odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja ili poništenju nadmetanja

• sklapanje ugovora ponudit će se najpovoljnijem ponuditelju najkasnije u roku od deset dana od isteka razdoblja mirovanja (ukoliko nije podnesena žalba), odnosno deset dana od dana kada je odluka o davanju koncesije postala izvršna (ukoliko je podnesena žalba).

Zbog specifičnosti djelatnosti dimnjačarskih poslova, sklapanje podugovora ili ugovora o potkoncesiji nije primjenjivo.

U svrhu obavljanja djelatnosti koja je predmet ove koncesije, Općina Omišalj, kao Davatelj koncesije, provodi nadzor nad obavljanjem poslova predmeta koncesije.

3. TEHNIČKA ANALIZA

Odlukom o dimnjačarskim poslovima uređena je organizacija, način rada dimnjačarske službe, rokovi čišćenja i kontrole dimovodnih objekata i uređaja za loženje, te nadzor nad obavljanjem dimnjačarske službe.

Obavljanje dimnjačarskih poslova predstavlja uslužnu komunalnu djelatnost, sukladno Zakonu o komunalnom gospodarstvu.

Općina Omišalj te trgovačka društva u vlasništvu Općine Omišalj, ne posjeduju pogon odnosno službu za obavljanje uslužne komunalne djelatnosti obavljanja dimnjačarskih poslova. Tijekom prethodnih razdoblja dimnjačarski poslovi su se obavljali sklapanjem ugovora o koncesiji.

Da bi se očuvala kvaliteta usluge, od gospodarskog subjekta se traži ispunjavanje određenih uvjeta:

- da je registriran za obavljanje dimnjačarskih poslova

- da ima u radnom odnosu zaposlenika/e koji imaju stručna znanja za kvalitetno obavljanje dimnjačarskih poslova

- da je tehnički opremljen alatima, uređajima i tehničkom opremom za kvalitetno obavljanje dimnjačarskih poslova.

4. FINANCIJSKA I EKONOMSKA ANALIZA

Neposredni financijski učinak davanja koncesije je prihod od koncesijske naknade.

Sukladno odredbi članka 57. Zakona o koncesijama, naknada za koncesiju plaća se u novcu, a može biti ugovorena kao stalan jednak iznos i/ili kao varijabilni iznos, ovisno o posebnostima predmeta koncesije, načelima utvrđenima studijom opravdanosti davanja koncesije, odnosno analizom davanja koncesije te posebnim zakonom. U ovom slučaju, određuje se plaćanje koncesijske naknade u stalnom (fiksnom) iznosu. Visina i način plaćanja naknade za koncesiju određuje se ovisno o predmetu koncesije, procijenjenoj vrijednosti koncesije, roku trajanja koncesije, rizicima i troškovima koje koncesionar preuzima i očekivanoj dobiti, opsegu koncesije, opremljenosti i vrijednosti imovine, odnosno opremljenosti i površini općeg, javnog ili drugog dobra od interesa za Republiku Hrvatsku koja se daje u koncesiju. Naknada za koncesiju uplaćuje se u korist proračuna Općine Omišalj, a koristi se za financiranje građenja i/ili održavanja komunalne infrastrukture.

Temeljem ostvarenog prihoda koncesionara za dimnjačarsku djelatnost u prošlom petogodišnjem razdoblju, proizlazi da se procijenjena vrijednost koncesije može definirati u iznosu od 26.000,00 eura, što je u odnosu na ranije procijenjenu vrijednost (170.000,00 kn/22.562,88 eur) povećanje na godišnjoj razini od otprilike 15 %.

Obzirom da je u odnosu na prethodno koncesijsko razdoblje povećana procijenjena vrijednost koncesije za 15%, za naredno petogodišnje koncesijsko razdoblje osnovano je izvršiti korekciju godišnje naknade za koncesiju te bi ista iznosila 500,00 eura (ranije 398,17 eura). Navedeno povećanje iznosa godišnje naknade za koncesiju ne bi trebalo imati utjecaja na povećanje cijene usluge, odnosno i dalje je pozitivna financijska izvedivost koncesije u odnosu na koncesionara. U ovom slučaju financijski učinci moraju ispuniti dvosmjeran zadatak. S jedne strane, trošak obavljanja dimnjačarskih poslova za krajnje korisnike morao bi biti čim manji, dok bi ostvareni prihod od naknade za koncesiju trebao što pozitivnije utjecati na ukupne proračunske prihode, no pritom je prioritet dodijeljen nižem trošku za krajnje korisnike usluge. Osim što je u obzir uzet javni interes krajnjih korisnika – građana, vodilo se računa i o činjenici da se radi o deficitarnom zanimanju odnosno deficitarnoj djelatnosti.

Nadalje, smatra se prihvatljivim da se godišnja naknada, kao i u prethodnom razdoblju, plaća u godišnjim obrocima najkasnije do 31. listopada tekuće godine za koju se plaća naknada za koncesiju.

Slijedom navedenog, očekivani minimalni godišnji prihod Općine Omišalj od koncesijske naknade je 500,00 eura, što predstavlja neposredni financijski učinak davanja koncesije koji ostvaruje proračun Općine Omišalj.

Financijski učinci izračunati su prema podacima iz dostavljenih godišnjih izvješća o obavljenim uslugama sadašnjeg koncesionara.

Trošak Općine Omišalj predstavlja trošak usluge pripreme sve potrebne pripremne dokumentacije i provođenja postupka davanja koncesije, te trošak za objavu obavijesti o namjeri davanja koncesije i odluke o davanju koncesije u Elektroničkom oglasniku javne nabave RH.

5. PRAVNA ANALIZA

U smislu Zakona o komunalnom gospodarstvu, komunalne djelatnosti su djelatnosti kojima se osigurava građenje i/ili održavanje komunalne infrastrukture u stanju funkcionalne ispravnosti i komunalne djelatnosti kojima se pojedinačnim korisnicima pružaju usluge nužne za svakodnevni život i rad na području jedinice lokalne samouprave. Tako je odredbom članka 24. Zakona o komunalnom gospodarstvu određeno da obavljanje dimnjačarskih poslova predstavlja uslužnu komunalnu djelatnost, a člankom 33. utvrđeno je da komunalne djelatnosti može obavljati pravna i fizička osoba na temelju ugovora o koncesiji.

Temeljem članka 44. stavka 2. navedenog Zakona, Općinsko vijeće Općine Omišalj donijelo je Odluku o komunalnim djelatnostima na području općine Omišalj, sukladno kojoj pravna ili fizička osoba koncesijom može steći pravo obavljanja komunalne djelatnosti obavljanja dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj, na vrijeme od najduže pet godina.

Sustav koncesija u Republici Hrvatskoj uređen je Zakonom o koncesijama koji predstavlja krovni propis kojim se na općoj razini uređuju sva osnovna pitanja vezana za koncesije. Navedenim zakonom se uređuju postupci davanja koncesije, ugovor o koncesiji, prestanak koncesije, pravna zaštita u postupcima davanja koncesije, politika koncesija te druga pitanja u vezi s koncesijama.

Za potrebe operativne provedbe prisilnih odredbi navedenih zakonskih akata, Općinsko vijeće Općine Omišalj donijelo je Odluku o dimnjačarskim poslovima.

6. PROCIJENJENA VRIJEDNOST KONCESIJE

Sukladno članku 20. Zakona o koncesijama, Davatelj koncesije procjenjuje vrijednost koncesije kao ukupnu vrijednost predmeta koncesije, bez poreza na dodanu vrijednost, uključujući sve predvidive izmjene ugovora o koncesiji i maksimalnu vrijednost izmjena. Procijenjena vrijednosti koncesije izračunava se kao procijenjeni ukupni prihod, bez poreza na dodanu vrijednost, koji će koncesionar postupajući s pažnjom dobrog gospodarstvenika ostvariti temeljem ugovora o koncesiji za vrijeme trajanja koncesije. Pri izračunu procijenjene vrijednosti koncesije koriste se tržišne cijene u trenutku izračuna ili eventualna cijena usluge koja će se primijeniti u postupku davanja koncesije ili cijena usluge uređena posebnim zakonom.

Procijenjena vrijednost predmetne koncesije iznosi 26.000,00 eura (bez PDV-a), a temeljena je na godišnjim financijskim izvješćima koncesionara.

Na godišnjoj osnovi ukupna vrijednost izdanih računa temeljem obavljanja koncesijske djelatnosti iznosi oko 5.300,00 eura te se za naredno petogodišnje razdoblje vrijednost koncesije procjenjuje na iznos od 26.000,00 eura.

7. MINIMALNI UVJETI SPOSOBNOSTI

GOSPODARSKOG SUBJEKTA

Uvjete sposobnosti ponuditelja određuje Davatelj koncesije. Uvjeti sposobnosti moraju biti u skladu s odredbama Zakona o koncesijama, te kao takvi moraju biti nediskriminirajući i objektivni za sve zainteresirane gospodarske subjekte.

Ponuditelj u postupku davanja koncesije mora dokazati:

- pravnu i poslovnu sposobnost

- financijsku sposobnost

- tehničku i stručnu sposobnost.

Svi dokazi moraju biti na hrvatskom jeziku ili prevedeni na hrvatski jezik od strane prevoditelja i pisani latiničnim pismom.

7.1. Pravna i poslovna sposobnost:

Ponuditelj mora u ponudi dokazati svoj upis u sudski, obrtni, strukovni ili drugi odgovarajući registar u državi njegova poslovnog nastana.

Upis u registar dokazuje se odgovarajućim izvodom iz sudskog, obrtnog, strukovnog ili drugog odgovarajućeg registra države sjedišta ponuditelja koji se vodi u državi članici njegova poslovnog nastana, a ako se oni ne izdaju u državi sjedišta ponuditelja, ponuditelj može dostaviti izjavu s ovjerom potpisa kod nadležnog tijela.

7.2. Financijska sposobnost:

Ponuditelj mora u ponudi dokazati da je financijski sposoban za obavljanje dimnjačarskih poslova, odnosno da nema dospjelog duga prema Općini Omišalj po bilo kojoj osnovi.

Ispunjavanje uvjeta dokazuje se:

- dokumentom izdanim od bankarskih ili drugih financijskih institucija kojim se dokazuje solventnost gospodarskog subjekta, ne starijim od dana objave obavijesti o namjeri davanja koncesije u EOJN RH (BON 2/ SOL2), kojim ponuditelj mora dokazati da nije bio u blokadi poslovnog računa više od 5 (pet) dana neprekidno te ne više od 15 (petnaest) dana ukupno u posljednjih 6 (šest) mjeseci (računajući od dana sastavljanja obrasca BON-2, ili jednakovrijednog dokumenta, koji ne može biti stariji od dana objave obavijesti o namjeri davanja koncesije u EOJN RH)

- potvrdom Jedinstvenog upravnog odjela Općine Omišalj, kao Davatelja koncesije, kojom ponuditelj dokazuje da nema nepodmirenih dugovanja prema Općini Omišalj, po bilo kojoj osnovi, ne stariju od dana objave obavijesti o namjeri davanja koncesije u EOJN RH.

7.3. Tehnička i stručna sposobnost:

7.3.1. Ponuditelj mora dokazati da je u godini u kojoj je započeo postupak davanja koncesije i tijekom 3 (tri) godine koje prethode toj godini uredno izvršio najmanje dva ugovora za usluge koje su iste ili slične predmetu koncesije.

Kao dokaz ispunjenja uvjeta tehničke sposobnosti Davatelj koncesije će prihvatiti popis zaključenih ugovora, zaključenih u godini u kojoj je započeo postupak davanja koncesije i tijekom tri godine koje prethode toj godini, popraćen s potvrdama o uredno ispunjenim ugovorima ili urednom izvršavanju ugovora koji su u tijeku.

7.3.2. Ponuditelj mora dokazati da ima zaposlene stručne osobe (dimnjačare) za ostvarenje koncesije uz dokaze stručnosti i zaposlenja odnosno raspolaganja istima. Ponuditelj mora zapošljavati ili dokazati da će za cijelo vrijeme trajanja ugovora imati na raspolaganju minimalno 3 (tri) dimnjačara zaposlena na puno radno vrijeme, od kojih 2 (dva) moraju imati majstorski ispit.

7.3.3. Ponuditelj je dužan u ponudi dostaviti dokaz da na raspolaganju ima jednu osobu koja ima odobrenje za rad s opasnim kemikalijama. Ponuditelj mora dostaviti Izjavu o imenovanju te osobe, za koju dostavlja dokaz o osposobljenosti.

Navedeno se dokazuje potvrdom izdanom od zdravstvene ustanove, odnosno pravne osobe koja ima odobrenje za obavljanje tih poslova, na temelju članka 17. Zakona o kemikalijama („Narodne novine“ broj 18/13, 115/18, 37/20), kojom se potvrđuje osposobljenost radnika za rad s opasnim kemikalijama (minimalno za jednu osobu).

7.3.4. Ponuditelj mora dokazati da posjeduje minimalnu tehničku opremljenost za obavljanje dimnjačarskih poslova, i to:

- 2 (dva) prijevozna sredstva (vozila),

- 2 (dvije) garniture dimnjačarskog alata (odgovarajuće četke za mehaničko čišćenje kotlova, dimnjaka, dimovodnih kanala i štednjaka koji su priključeni na sve vrste energenata, odgovarajuće kemikalije za čišćenje kamenca i sumpora, ljestve, dimnjačarski partviš),

- 1 (jedan) analizator dimnih plinova,

- 1 (jedan) detektor povrata dimnih plinova,

- 1 (jedna) dimna patrona za kontrolu nepropusnosti dimnjaka,

- 1 (jedne) ljestve (4-6 metara),

- 1 (jedna) kamera za snimanje unutarnjih stjenki dimnjaka,

- 1 (jedno) ringelmannovo staklo (zrcalo),

- 1 (jedan) usisavač za vađenje čađe,

- 1 (jedno) vitlo s elektromotorom za skidanje naslaga smole iz dimnjaka.

- 1 (jedan) uređaj/detektor za mjerenje prisutnosti ugljičnog monoksida u prostoru.

8. ROK NA KOJI SE KONCESIJA DAJE

Sukladno odredbi članka 8. Odluke o komunalnim djelatnostima na području općine Omišalj, koncesija za obavljanje dimnjačarskih poslova daje se na rok od pet godina.

Rok na koji je koncesija dana počine teći od dana sklapanja ugovora o koncesiji.

9. OBRAZLOŽENJE DA KONCESIJA NEMA

OBILJEŽJA JPP-a

Temeljem čl. 16. stavak 12. točka 2. Zakona o koncesijama, stručno povjerenstvo mora napraviti analizu koncesije za radove i koncesije za usluge radi utvrđivanja sadržava li koncesija i obilježja javno-privatnog partnerstva u skladu s člankom 26. Zakona. Temeljem čl. 26. Zakona o koncesijama pri procjeni ima li koncesija za radove ili koncesija za usluge i obilježja javno-privatnog partnerstva, stručno povjerenstvo za koncesiju primjenjuje odredbe propisa kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo u dijelu kojim se uređuje definicija javno-privatnog partnerstva.

Sukladno čl. 2. Zakona o javno-privatnom partnerstvu („Narodne Novine“ broj 78/12, 152/14 i 114/18)), javno-privatno partnerstvo (dalje u tekstu: JPP) se definira kao dugoročan ugovorni odnos između javnog i privatnog partnera, predmet kojeg je izgradnja i/ili rekonstrukcija i održavanje javne građevine, u svrhu pružanja javne usluge iz okvira nadležnosti javnog partnera. Bitno je stoga naglasiti da se model JPP-a u RH može primijeniti samo ukoliko je predmet ugovora izgradnja (i/ili rekonstrukcija) javne građevine koja služi za pružanje javnih usluga od strane javnog partnera. Drugim riječima, ugovori u kojima privatni entitet ima obveze pružanja isključivo javnih usluga (bez elementa izgradnje/rekonstrukcije javne građevine), ili izgradnja objekta s komercijalnim sadržajima, ne mogu biti JPP projekti u smislu Zakona o JPP-u.

Kako se u ovom slučaju nedvojbeno radi isključivo o pružanju javne, komunalne usluge obavljanja dimnjačarske djelatnosti, te ne postoji element izgradnje ili rekonstrukcije javne infrastrukture, predmetna koncesija nema navedena temeljna obilježja i stoga ne može niti biti riječ o koncesiji s obilježjima javno-privatnog partnerstva.

10. ZAKLJUČAK

Ovom Analizom utvrđuje se opravdanost davanja koncesije za obavljanje dimnjačarskih usluga na području općine Omišalj s pravnog, ekonomskog i tehničkog aspekta s ciljem pružanja kvalitetnije usluge i bolje zaštite interesa građana.

Analiza je izrađena u suradnji sa Stručnim povjerenstvom za koncesiju za obavljanje dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj.

Nakon donošenja Analize opravdanosti davanja koncesije za obavljanje djelatnosti dimnjačarskih poslova na području općine Omišalj, i pripreme dokumentacije za nadmetanje, Općina Omišalj će u elektroničkom oglasniku javne nabave objaviti obavijest o namjeri davanja koncesija čime će započeti postupak davanja koncesije za obavljanje dimnjačarskih poslova.

KLASA: 024-01/25-01/70

URBROJ: 2170-30-25-6

Omišalj, 24. srpnja 2025.

OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE OMIŠALJ

Predsjednica

Dunja Mihelec, v.r.

http://www.sn.pgz.hr/default.asp?Link=odluke&izdanje=2393&mjesto=51513&odluka=64
© Primorsko-goranska županija 2002.-2003. Sva prava pridržana.
Obratite se webmasteru s pitanjima i komentarima.
Programska podrška
www.netcom.hr