1. UVOD
Civilna zaštita je sustav organiziranja sudionika, operativnih snaga i građana za ostvarivanje zaštite i spašavanja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša u velikim nesrećama i katastrofama i otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja.
Člankom 17. stavak 1. Zakona o sustavu civilne zaštite („Narodne novine“ broj 82/15, 118/18, 31/20, 20/21, 114/22) definirano je da predstavničko tijelo na prijedlog izvršnog tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u postupku donošenja proračuna razmatra i usvaja godišnju analizu stanja i godišnji plan razvoja sustava civilne zaštite s financijskim učincima za trogodišnje razdoblje te smjernice za organizaciju i razvoj sustava koje se razmatraju i usvajaju svake četiri godine.
Pravne osobe koje je Općinsko vijeće Općine Baška odredilo pravnim osobama od interesa za sustav civilne zaštite na području Općine Baška (T.D. Baška d.o.o. Baška, PONIKVE VODA d.o.o., PONIKVE EKO OTOK KRK d.o.o., Udruga dragovoljaca i veterana Domovinskog rata RH - Podružnica Rijeka - ogranak Baška, Lovačko društvo „Orebica“ - LJ „Kamenjarka“ Baška, ŠRD „Škrpina“ Baška, Ugostiteljstvo i prijevoz „Oleander“, vl. Vanes Dekanić, Obrt „Građevinarstvo Jurešić“, vl. Darijo Jurešić, Hotel Heritage Forza, Valamar riviera d.d.).2. PLANSKI DOKUMENTI
Sustav civilne zaštite na području Općine Baška organizira se na temelju Procjene rizika od velikih nesreća na području Općine Baška („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 30/24) i Planu djelovanja civilne zaštite kojeg je donio Općinski načelnik 3. srpnja 2024. godine, kao temeljnim dokumentima za funkcioniranje sustava civilne zaštite.
Sukladno Pravilniku o smjernicama za izradu procjena rizika od katastrofa i velikih nesreća za područje Republike Hrvatske i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave („Narodne novine“ broj 65/16), na temelju članka 8. stavka 2. jedinice lokalne samouprave dužne su izraditi procjene rizika od velikih nesreća najmanje jednom u tri godine te se njihovo usklađivanje i usvajanje provodi do kraja mjeseca ožujka u svakom trogodišnjem ciklusu.
3. OPERATIVNE SNAGE CIVILNE ZAŠTITE
3.1 STOŽER CIVILNE ZAŠTITE OPĆINE BAŠKA
Stožer civilne zaštite osniva se u svakoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave i na razini Republike Hrvatske, a aktivira se kada se proglasi stanje neposredne prijetnje, katastrofe i velike nesreće.
Stožer civilne zaštite obavlja zadaće koje se odnose na prikupljanje i obradu informacija ranog upozoravanja o mogućnosti nastanka velike nesreće i katastrofe, razvija plan djelovanja sustava civilne zaštite na svom području, upravlja reagiranjem sustava civilne zaštite, obavlja poslove informiranja javnosti i predlaže donošenje odluke o prestanku provođenja mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite.
Način rada stožera civilne zaštite uređuje se poslovnikom koji donosi čelnik Državne uprave za Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske ili izvršno tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za stožer koji osniva.
Kako je člankom 6. Pravilnika o sastavu stožera, načinu rada te uvjetima za imenovanje načelnika, zamjenika načelnika i članova stožera civilne zaštite („Narodne novine“ broj 126/19 i 17/20) propisano da članove stožera imenuje izvršno tijelo jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nakon svakih lokalnih izbora najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja dužnost, tako su članovi Stožera civilne zaštite Općine Baška imenovani Odlukom općinskog načelnika (KLASA: 810-01/21-01/4, URBROJ: 2142-03-02/1-21-5 od 16. lipnja 2021. godine) koja je objavljena u „Službenim novinama Primorsko-goranske županije“ broj 15/21. U 2023. godini Općinski načelnik donio je Odluku o izmjeni Odluke o osnivanju i imenovanju članova Stožera civilne zaštite Općine Baška („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 15/21, 12/23, 22/24).
Što se tiče rada Stožera civilne zaštite u 2024. godini, isti se bazirao na zaštiti od požara i pripremama za požarnu sezonu 2024. godine. Dana 24. svibnja 2024. godine održana je 3. sjednica Stožera civilne zaštite Općine Baška.
3.2 VATROGASTVO I ZAŠTITA OD POŽARA
Operativne snage u području vatrogastva za područje Općine Baška čine:
1. Područna vatrogasna zajednica otoka Krka
2. Javna vatrogasna postrojba Grada Krka
3. Dobrovoljno vatrogasno društvo Baška
Sukladno Programu aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2024. godini (Zaključak Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/24-07/13, URBROJ: 50301-29/23-24-2, od 31. siječnja 2024.), Područna vatrogasna zajednica donijela je Plan operativne provedbe Programa aktivnosti zaštite od požara Područne vatrogasne zajednice otoka Krka. Temeljem istog Programa Vlade Republike Hrvatske, Stožer civilne zaštite na sjednici održanoj 24. svibnja 2024. godine donio je Plan rada Stožera civilne zaštite Općine Baška za požarnu sezonu 2024. godine, te je usvojio Financijski plan za požarnu sezonu 2024. godine. Na prijedlog Stožera civilne zaštite Općine Baška, općinski načelnik Općine Baška donio je 24. svibnja 2024. godine Plan motrenja, čuvanja i ophodnje za 2024. godinu, Plan operativne provedbe Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2024. godini na području Općine Baška, Plan aktivnog uključenja svih subjekata zaštite od požara za 2024. godinu.
Općina u zakonskim okvirima financira vatrogasnu djelatnost svake godine pa tako i u 2024. godini.
Općinsko vijeće Općine Baška je na sjednici održanoj 3. srpnja 2024. godine donijelo Provedbeni plan unapređenja zaštite od požara na području Općine Baška za 2024. godinu („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 30/24), a tijekom 2023. godine i Odluku o Planu, Programu i načinu upoznavanja s opasnostima od požara na području Općine Baška („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 18/23).
Okosnicu civilne zaštite na području Općine Baška čine vatrogasne snage, koje su sastavljene od Područne vatrogasne zajednice otoka Krka, Javne vatrogasne postrojbe Grada Krka i DVD Baška. Dana 3. srpnja 2024. godine Općinsko vijeće Općine Baška donijelo je Odluku o suosnivanju Javne vatrogasne postrojbe otoka Krka („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 30/24) kojom je utvrđeno da se Javna vatrogasna postrojba otoka Krka ustrojava s danom 1. siječnja 2025. godine kao javna vatrogasna postrojba za obavljanje djelatnosti na području Grada Krka, Općine Omišalj, Općine Malinska - Dubašnica, Općine Baška, Općine Dobrinj, Općine Punat i Općine Vrbnik.
3.3 OPERATIVNE SNAGE HRVATSKOG CRVENOG KRIŽA
Hrvatski Crveni križ djeluje na području Republike Hrvatske kao neprofitna pravna osoba sukladno posebnim propisima kojima se uređuje područje djelovanja Hrvatskog Crvenog križa.
Operativne snage Hrvatskog Crvenog križa su temeljna operativna snaga sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama i izvršavaju obveze u sustavu civilne zaštite sukladno posebnim propisima kojima se uređuje područje djelovanja Hrvatskog Crvenog križa i planovima donesenih na temelju posebnog propisa kojim se uređuje područje djelovanja Hrvatskog Crvenog križa, odredbama ovog Zakona i Državnom planu djelovanja civilne zaštite.
Gradsko društvo Crvenog križa Krk
Gradsko društvo Crvenog križa Krk je humanitarno, dobrovoljno društva koje djeluje na području cijelog otoka Krka kao neovisna, nevladina organizacija na osnovi Zakona o Hrvatskom Crvenom križu („Narodne novine” broj 71/10 i 136/20) te Statuta Hrvatskog Crvenog križa i Statuta GDCK Krk. Hrvatski Crveni križ sastavni je dio sustava zaštite i spašavanja u Republici Hrvatskoj.
Iz Proračuna Općine Baška za 2023. godinu osigurana su sredstva za javne ovlasti i redovne djelatnosti Hrvatskog crvenog križa sukladno posebnom propisu.
3.4. HRVATSKA GORSKA SLUŽBA SPAŠAVANJA – STANICA RIJEKA
Hrvatska gorska služba spašavanja djeluje na području Republike Hrvatske kao neprofitna pravna osoba sukladno posebnim propisima kojima se uređuje područje djelovanja Hrvatske gorske službe spašavanja.
Operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja su temeljna operativna snaga sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama i izvršavaju obveze u sustavu civilne zaštite sukladno posebnim propisima kojima se uređuje područje djelovanja Hrvatske gorske službe spašavanja, ovoga Zakona, planovima civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i Državnom planu djelovanja civilne zaštite.
Hrvatska gorska služba spašavanja- stanica Rijeka osnovna je za potrebe provođenja akcija zaštite i spašavanja na području Primorsko-goranske županije, a po potrebi sudjeluje u akcijama na području Republike Hrvatske.
Tijekom 2024. godine, Općina je sufinancirala programske aktivnosti HGSS-Stanice Rijeka u ukupnom iznosu od 1.725,00 eura.
3.5 PRAVNE OSOBE OD INTERESA ZA SUSTAV CIVILNE ZAŠTITE
U slučaju prijetnje, nastanka i posljedica velikih nesreća i katastrofa pravne osobe, osobito pravne osobe u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske i pravne osobe koje su odlukom nadležnog središnjeg tijela državne uprave određene kao operativne snage sustava civilne zaštite od posebnog interesa na državnoj razini te pravne osobe koje su odlukama izvršnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave određene od interesa za sustav civilne zaštite, dužne su u operativnim planovima izraditi plan o načinu organiziranja provedbe mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite sukladno odredbama ovog Zakona, posebnih propisa i njihovih općih akata.
Pravne osobe posebno važne za obranu mogu biti određene za pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite i koristiti se u provođenju mjera civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama na temelju odluke nadležnog središnjeg tijela državne uprave.
Pravne osobe i službe koje se zaštitom i spašavanjem, ili određenim oblikom civilne zaštite bave u svojoj redovitoj djelatnosti jesu:
Veterinarska stanica Rijeka.Povjerenike i zamjenike povjerenika imenovao je općinski načelnik Odlukom o imenovanju povjerenika civilne zaštite Općine Baška i njihovih zamjenika (KLASA: 240-03/23-01/1, URBROJ: 2170-15-02/1-23-1 od 8. svibnja 2023. godine) koja je objavljena u „Službenim novinama Primorsko-goranske županije“ broj 18/23. Isti mogu biti pozvani, kao segment operativnih snaga civilne zaštite, na različite oblike planske edukacije te na vježbe civilne zaštite.
3.6 UDRUGE GRAĐANA
Udruge koje nemaju javne ovlasti, a od interesa su za sustav civilne zaštite pričuvni su dio operativnih snaga sustava civilne zaštite koji je osposobljen za provođenje pojedinih mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite, svojim sposobnostima nadopunjuju sposobnosti temeljnih operativnih snaga i specijalističkih i intervencijskih postrojbi civilne zaštite te se uključuju u provođenje mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite.
Udruge koje su nositelji pojedinih mjera i aktivnosti te su od interesa za sustav civilne zaštite Općine Baška jesu:
ŠRD „Škrpina“ BaškaUdruge imaju pravo na naknadu stvarnih troškova za sudjelovanje u provedbi mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite na teret proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili državnog proračuna Republike Hrvatske, ovisno na čiji su zahtjev sudjelovali u aktivnostima civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama.
Tijela državne uprave i izvršna tijela jedinica lokalne i područne samouprave međusobne odnose s udrugama reguliraju sporazumima kojima se utvrđuju zadaće udruga u sustavu civilne zaštite, uvjeti pod kojim se udruge uključuju u aktivnosti sustava civilne zaštite te financijska sredstva (donacije) namijenjena jačanju sposobnosti udruga za provođenje mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama.
Radi osposobljavanja za sudjelovanje u sustavu civilne zaštite udruge samostalno provode osposobljavanje svojih članova i sudjeluju u osposobljavanju i vježbama s drugim operativnim snagama sustava civilne zaštite na svim razinama.
4 .ZAKLJUČAK
Postojeće snage civilne zaštite udovoljavaju potrebama Općine Baška. Sve redovne snage, udruge građana i pravne osobe koje provode zadaće ili su od značaja za civilnu zaštitu, ustrojene su na način da pružaju kvalitetnu i pravovremenu pomoć građanima.
Kontinuirana obveza je sustavno ulagati u podizanje obučenosti, učinkovitosti i opremljenosti svih snaga.