28.
Temeljem članka 28. stavka 1. alineja 1. Zakona o zaštiti i spašavanju
(Narodne novine broj 174/04, 79/07 , 38/09 i 127/10) i članka 21. Statuta Grada
Novog Vinodolskog (Službene novine PGŽ broj 12/13 i 18/14) Gradsko vijeće Grada
Novog Vinodolskog na 17. sjednici održanoj dana 30. srpnja 2015. godine donosi
SMJERNICE ZA ORGANIZACIJU I RAZVOJ
SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
NA PODRUČJU GRADA NOVI VINODOLSKI
ZA 2015. GODINU
1. UVOD
Člankom 28. i 29. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj
174/04, 79/07, 38/09, 127/10) definirano je da predstavnička tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave donose smjernice za organizaciju i
razvoj sustava zaštite i spašavanja na svom području, u proračunu osiguravaju
sredstva namijenjena za financiranje sustava zaštite i spašavanja, te obavljaju
i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđene zakonom.
Sustav zaštite i spašavanja je oblik pripremanja i sudjelovanja sudionika
zaštite i spašavanja u reagiranju na katastrofe i veće nesreće, te
ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja operativnih snaga zaštite i spašavanja
u prevenciji, pripravnosti, reagiranju na katastrofe i otklanjanju mogućih
uzroka i posljedica katastrofa (čl. 3. st. 19. Zakona o zis).
Operativnim snagama zaštite i spašavanja na razini lokalne i područne
(regionalne) samouprave rukovode i koordiniraju općinski načelnik,
gradonačelnik i župan, uz stručnu potporu stožera zaštite i spašavanja jedinice
lokalne i područne samouprave. U katastrofama i velikim nesrećama općinski
načelnik, gradonačelnik i župan izravno zapovijedaju operativnim snagama
zaštite i spašavanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (čl.
9. st. 1. Zakona o zis)
Operativne snage sastoje se od:
-stožera zaštite i spašavanja,
-službi i postrojbi središnjih tijela državne uprave koja se zaštitom i
spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti,
-zapovjedništava i postrojbi vatrogastva,
-zapovjedništava i postrojbi civilne zaštite, i drugih operativnih snaga
civilne zaštite,
-službi i postrojbi pravnih osoba koje se zaštitom i spašavanjem bave u
svojoj redovitoj djelatnosti.
Osim operativnih snaga, ostali sudionici zaštite i spašavanja su:
-fizičke i pravne osobe,
-izvršna i predstavnička tijela jedinica lokalne i područne samouprave
-središnja tijela državne uprave.
2.RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA PODRUČJU GRADA NOVI VINODOLSKI -
OPĆI DIO
Sukladno odredbama novog Pravilnika o metodologiji za izradu procjena
ugroženosti i planova zaštite i spašavanja (Narodne novine br. 30/14 i 67/14)
pristupilo se usklađivanju (reviziji) Procjene ugroženosti stanovništva,
materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća te
Plana ZiS-a u 2014. godini te se planira usvajanje i donošenje istih tijekom
2015. godine
Nova Odluka o određivanju operativnih snaga zaštite i spašavanja i pravnih
osoba od interesa za zaštitu i spašavanje na području Grada Novog Vinodolskog,
usvojena je dana 28. studenog 2014. godine ali s pravnim osobama navedenim u
Odluci još nisu zaključeni ugovori o međusobnoj suradnji kojima bi se
definirali potrebni ljudski resursi, materijalna oprema te u kojem roku se
uključuju u sustav zaštite i spašavanja za područje Grada, osim sa GSS sa kojim
se zaključuju godišnji ugovori. U planu je tijekom 2015. pristupiti sklapanju
navedenih ugovoru u dogovoru sa Područnim uredom zaštite i spašavanja Rijeka.
Tijekom 2015. godine razmatrat će se sustav zaštite i spašavanja i
predložiti smjernice za iduću godinu. Redovito će se pratiti zakonski i
podzakonski propisi, kao i smjernice i naputci Ureda državne uprave za zaštitu
i spašavnje, Područni ured Rijeka te će se postupati u skladu s njima.
3.RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA PODRUČJU GRADA NOVI VINODOLSKI -
OPERATIVNE SNAGE
Opremanje, osposobljavanje i usavršavanje operativnih snaga zaštite i
spašavanja
Cilj:povećanje i unapređenje osposobljenosti i razvoj operativnih snaga za
reagiranje u nesrećama.
Operativne snage zaštite i spašavanja sastoje se od službi i postrojbi
pravnih osoba i središnjih tijela državne uprave koje se zaštitom i spašavanjem
bave u svojoj redovitoj djelatnosti, vatrogasnih zapovjedništava i postrojbi,
službi i postrojbi DUZS, stožera zaštite i spašavanja, službi, zapovjedništava
i postrojbi civilne zaštite.
Službe i postrojbe pravnih osoba i središnjih tijela državne uprave koje
se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti:
Službe i postrojbe središnjih tijela državne uprave koje se zaštitom i
spašavanjem bave u svojoj redovnoj djelatnosti uključene su u zaštitu i spašavanje
na području Grada kroz svoje sudjelovanje u Stožeru zaštite i spašavanja
(djelatnici MUP-a i DUZS Rijeka), kao savjetodavna tijela, ali i kao operativa
u provođenju određenih zakonom propisanih radnji kojima se bave i u svojoj
redovnoj djelatnosti (MUP - regulacija prometa, sprečavanje nereda)
Vatrogasna zapovjedništava i postrojbe:
-izvršiti opremanje, osposobljavanje i usavršavanje pripadnika DVD -a San
Marino Novi Vinodolski prema planovima zaštite od požara
-financiranje predviđeno u Proračunu Grada Novog Vinodolskog za 2015. godinu
Stožer zaštite i spašavanja:
Stožer zaštite i spašavanja je stručna potpora gradonačelniku kod
rukovođenja operativnim snagama te je za njegovu ulogu praćenja, planiranja i
usklađivanja aktivnosti sustava zaštite i spašavanja potrebno osigurati
konstantno usavršavanje:
-U suradnji sa Državnom upravom za zaštitu i spašavanje, Područni ured
Rijeka nastaviti sa obukom i edukacijom članova Stožera zaštite i spašavanja u
skladu sa planom i programom
Zapovjedništvo i postrojbe civilne zaštite:
-U suradnji sa Državnom upravom za zaštitu i spašavanje nastaviti obuku i
edukaciju članova Postrojbe civilne zaštite u skladu sa planom i programom
tijekom 2015. godine,
-U suradnji sa Državnom upravom za zaštitu i spašavanje nastaviti obuku i
edukaciju članova Zapovjedništva civilne zaštite u skladu sa planom i programom
tijekom 2015. godine,
-Za te potrebe u proračuna za 2015. godinu osigurati sredstva za nastavak
opremanje postrojbe civilne zaštite osobnom i skupnom opremom u skladu sa
raspoloživim sredstvima i mogućnostima Proračuna, a prema planu opremanja
odobrenom od gradonačelnika, a u dogovoru i preporukama Područnog ureda Rijeka.
4.OSTALE AKTIVNOSTI U SUSTAVU ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
1. Sustav uzbunjivanja građana
Cilj: uspostava sustava uzbunjivanja
U organizaciji zaštite i spašavanja u gradu, pored ostalih subjekata,
telekomunikacijska podrška, odnosno sustav veza u kriznim situacijama, pokazao
se vrlo bitnim čimbenikom kvalitetnog sustava zaštite i spašavanja, te je stoga
potrebno:
-nastaviti rad na unaprjeđenju sustava veza svih sudionika zaštite i
spašavanja u skladu s normama u Europi
-nastaviti rad na unaprjeđenju sustava uzbunjivanja stanovništva u slučaju
nesreća te u okviru istog učiniti dogradnju postojećeg ormara za upravljanje
elektronskom sirenom za naselje Novi Vinodolski.
-Postojeći sustav permanentno testirati jednom mjesečno (prvu subotu u
mjesecu u 12 sati)
-U suradnji sa Centrom 112 nastojati uspostaviti sustav veza za cijelo područje
Grada Novi Vinodolski, a posebnu pažnju posvetiti zaleđu Grada u kojem sustav
gotovo da ne funkcionira.
2. Edukacija stanovništva na području zaštite i spašavanja
Cilj: podizanje razine svijesti građana kao sudionicima sustava zaštite i
spašavanja
Katastrofe, kao specifična krizna stanja, javljaju se kada nesreće ili krize
uzrokovane prirodnim silama ili ljudskom aktivnošću (utjecajem na okoliš,
tehnologijom),djeluje na ljude u tolikoj mjeri da ugroženo stanovništvo nije u
mogućnosti kontrolirati tijek događaja i uspješno se nositi s nanesenim
udarima, gubicima i štetama.
Učestalost i ozbiljnost katastrofa u mnogome se može smanjiti ili ublažiti
njena posljedice ako se posveti veća pozornost predviđanjima, promatranjima,
planiranju načina pomoći kao i općoj pripravnosti za adekvatni odgovor na
krizu, odnosno katastrofu ukoliko se ona dogodi.
Te je tako potrebno ustrajati na provođenju informiranja građana putem
sredstava javnog informiranja, edukaciji stanovništva, a posebno učenika u
školi o problematici kri znih situacija, jačanje svijesti u zajednici i javna
edukacija, prezentacije rada redovnih snaga zaštite i spašavanja na nivou
grada, nakon objave hrvatske karte opasnosti od potresa koja naše područje
svrstava u jedno od najugroženijih u Hrvatskoj bilo bi neophodno provesti
edukaciju službi i građana što učiniti i kako se ponašati u slučaju potresa.
3. Izvršenje zadaća u skladu sa Programom aktivnosti u provedbi posebnih
mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2015. godini
Cilj:stalno unapređenje protupožarne zaštite šuma i otvorenih prostora.
Programom aktivnosti utvrđuju se konkretni zadaci na kojima su se
predstavnička tijela grada, pojedina ministarstva, državne upravne
organizacije, javna poduzeća ustanove dužna posebno angažirati tijekom godine u
cilju preventivne aktivnosti i uspostavljanja učinkovite organizacije u sustavu
zaštite od požara, osobito zaštite od šumskih i drugih požara otvorenih
prostora.
-Operativni program aktivnosti za Grad Novi Vinodolski u provedbi posebnih
mjera zaštite od požara sačinjen je prema zadaćama koje je definirala Vlada RH.
4. Sustav uzbunjivanja građana
Cilj: uspostava sustava uzbunjivanja
U organizaciji zaštite i spašavanja u gradu, pored ostalih subjekata,
telekomunikacijska podrška, odnosno sustav veza u kriznim situacijama, pokazao
se vrlo bitnim čimbenikom kvalitetnog sustava zaštite i spašavanja, te je stoga
potrebno:
-nastaviti rad na unaprjeđenju sustava veza svih sudionika zaštite i
spašavanja u skladu s normama u Europi
-nastaviti rad na unaprjeđenju sustava uzbunjivanja stanovništva u slučaju
nesreća te u okviru istog učiniti dogradnju postojećeg ormara za upravljanje
elektronskom sirenom za naselje Novi Vinodolski.
-Postojeći sustav permanentno testirati jednom mjesečno (prvu subotu u
mjesecu u 12 sati)
-U suradnji sa Centrom 112 nastojati uspostaviti sustav veza za cijelo
područje Grada Novi Vinodolski, a posebnu pažnju posvetiti zaleđu Grada u kojem
sustav gotovo da ne funkcionira.
5. Edukacija stanovništva na području zaštite i spašavanja
Cilj:podizanje razine svijesti građana kao sudionicima sustava zaštite i
spašavanja
Katastrofe, kao specifična krizna stanja, javljaju se kada nesreće ili krize
uzrokovane prirodnim silama ili ljudskom aktivnošću (utjecajem na okoliš,
tehnologijom),djeluje na ljude u tolikoj mjeri da ugroženo stanovništvo nije u
mogućnosti kontrolirati tijek događaja i uspješno se nositi s nanesenim
udarima, gubicima i štetama.
Učestalost i ozbiljnost katastrofa u mnogome se može smanjiti ili ublažiti njena
posljedice ako se posveti veća pozornost predviđanjima, promatranjima,
planiranju načina pomoći kao i općoj pripravnosti za adekvatni odgovor na
krizu, odnosno katastrofu ukoliko se ona dogodi.
Te je tako potrebno ustrajati na provođenju informiranja građana putem
sredstava javnog informiranja, edukaciji stanovništva, a posebno učenika u
školi o problematici kriznih situacija, jačanje svijesti u zajednici i javna
edukacija, prezentacije rada redovnih snaga zaštite i spašavanja na nivou
grada, nakon objave hrvatske karte opasnosti od potresa koja naše područje
svrstava u jedno od najugroženijih u Hrvatskoj bilo bi neophodno provesti
edukaciju službi i građana što učiniti i kako se ponašati u slučaju potresa.
5. FINANCIRANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Cilj:racionalno, funkcionalno i učinkovito djelovanje sustava zaštite i
spašavanja.
Prema članku 10.stavak 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti i
spašavanju potrebno je utvrditi izvore i način financiranja sustava zaštite i
spašavanja na području grada. Stoga je, u Proračunu, u skladu sa ostalim
propisima, bilo potrebno ugraditi slijedeće stavke:
a.sredstva za vatrogastvo (predvidjeti sredstva sukladno Zakonu o
vatrogastvu)
b.sredstva za civilnu zaštitu (predvidjeti sredstva u približnom iznosu u
odnosu na proteklu godinu.
c.sredstva za redovne službe i djelatnosti - sudionicima u sustavu zaštite i
spašavanja (komunalni servis, vodoprivreda i sl.)
d.sredstva za udruge koje se bave zaštitom i spašavanjem temeljem posebnih
propisa na području (crveni križ, GSS, udruga ronioca, udruga lovaca i dr.)
e.sredstva za provođenje zaštite i spašavanja (edukacija, opremanje,
intelektualne usluge, promidžba, vježbe, djelovanje snaga, usklađenje procjena
i planova i sl.)
6. ZAKLJUČAK
Koordinaciju aktivnosti operativnih snaga civilne zaštite, različitih
službi, ustanova i drugih skupina građana u izvanrednim situacijama obavlja
Stožer zaštite i spašavanja Grada Novog Vinodolskog. Stoga je primarni cilj u
2015. godini nastaviti osposobljavanje Stožera za brzo i efektivno djelovanje u
kriznim situacijama, a što je i navedeno ovim Smjernicama.
Bitno je osposobljavanje i uvježbavanje Postrojbe civilne zaštite, te
njihovih zapovjednika i zamjenika, te njihovo uvježbavanje i edukacija, što je
također navedeno ovim Smjernicama, kao i osposobljavanje i uvježbavanje
Zapovjedništva civilne zaštite.
U Proračunu Grada Novog Vinodolskog u 2015. godini planirana su sredstva za
potrebe Stožera, kao i Postrojbe civilne zaštite, a prema Planu financijskih
sredstava osiguranih za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja u
2015. godini (tablica u privitku ovih Smjernica).
PLAN FINANCIJSKIH SREDSTAVA ZA
ORGANIZACIJU I RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE
I SPAŠAVANJANA PODRUČJU GRADA NOVI VINODOLSKI ZA 2015. GODINU
*tablica
se nalazi na
kraju dokumenta*
Klasa: 810-01/15-10/4
Urbroj: 2107/02-01-15-1
Novi Vinodolski, 30. srpnja 2015.
GRADSKO VIJEĆE GRADA NOVOG
VINODOLSKOG
Predsjednik
Neven Pavelić