51.
Na temelju članka 1. Stavka 1. Zakona o
zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora (»Narodne novine« broj 125/ 11), članka
35. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«
broj 33/01, 60/01, 129/05, 36/09) i članka 38. Statuta Grada Delnice (»Službene
novine PGŽ« broj 28/09, 41/09) Gradsko vijeće Grada Delnica, na sjednici
održanoj 20. prosinca 2011. godine donosi
ODLUKU
o davanju u zakup i kupoprodaji poslovnog prostora
u vlasništvu Grada Delnica
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovom Odlukom utvrđuje se zasnivanje i
prestanak zakupa poslovnog prostora te međusobna prava i obveze Grada Delnica
(u daljnjem tekstu: zakupodavca) i zakupnika poslovnog prostora u vlasništvu
Grada, kao i poslovnog prostora na kojem Grad Delnice ima pravo raspolaganja i
korištenja, te kupoprodaja poslovnog prostora u vlasništvu Grada Delnica
sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem korisniku.
Pod kupoprodajom poslovnoga prostora iz
članka 1. stavka 1. ove Odluke podrazumijeva se i prodaja suvlasničkog dijela
na određenom poslovnom prostoru.
Predmetom kupoprodaje mogu biti i poslovni
prostori iz st. 1. ovog članka koji u smislu Zakona o zaštiti i očuvanju
kulturnih dobara imaju svojstvo kulturnog dobra, pod uvjetima propisanim tim
Zakonom.
Odredbe ove Odluke ne primjenjuju se na
slučajeve privremenog korištenja poslovnoga prostora ili dijela poslovnoga
prostora radi održavanja sajmova, priredaba, predavanja, savjetovanja,
skladištenja i čuvanja robe ili u druge slične svrhe, a čije korištenje ne
traje duže od 30 dana.
Članak
2.
Poslovnim prostorom smatraju se poslovna
zgrada, poslovna prostorija, garaža i garažno mjesto.
Poslovnom zgradom smatra se zgrada
namijenjena obavljanju poslovne djelatnosti ako se pretežitim dijelom i koristi
u tu svrhu.
Poslovnom prostorijom smatra se jedna ili
više prostorija u poslovnoj ili stambenoj zgradi namijenjena obavljanju
poslovne djelatnosti koja, u pravilu, čini samostalnu uporabnu cjelinu i ima
zaseban glavni ulaz.
Garaža je prostor za smještaj vozila.
Garažno mjesto je prostor za smještaj vozila
u garaži.
Pod sadašnjim zakupnikom smatra se zakupnik
poslovnoga prostora koji ima sklopljen ugovor o zakupu i koji obavlja u tom
prostoru dopuštenu djelatnost, ako taj prostor koristi bez prekida u trajanju
od najmanje 5 godina.
Pod sadašnjim korisnikom smatra se korisnik
poslovnoga prostora koji nema sklopljen ugovor o zakupu i koji obavlja u tom
prostoru dopuštenu djelatnost, a protiv kojega se ne vodi postupak radi
ispražnjena i predaje poslovnoga prostora te koristi taj prostor bez prekida u
trajanju od najmanje 5 godina.
Pravo nazadkupnje je pravo prodavatelja na
kupnju poslovnoga prostora, po kupoprodajnoj cijeni po kojoj je i prodan, u
slučaju da kupac u istom prostoru prestane obavljati djelatnost.
Članak
3.
Gradsko vijeće zasebnom odlukom propisuje da
se poslovni prostor u zgradama u vlasništvu Grada Delnica koje se nalaze u
određenim ulicama, može koristiti za obavljanje samo određenih djelatnosti.
Ukoliko se radi o tradicijskim ili
deficitarnim zanimanjima, Gradsko vijeće će prije donošenja odluke iz stavka 1.
ovoga članka pribaviti mišljenje udruženja obrtnika.
Ako zakupnik, s kojim je sklopljen ugovor o
zakupu poslovnoga prostora, promijeni namjenu poslovnoga prostora utvrđenu
odlukom iz stavka 1. ovoga članka, ugovor o zakupu raskida se po sili zakona.
Ukoliko dođe do raskida ugovora o zakupu
sukladno stavku 3. ovoga članka zakupodavac raspisuje novi javni natječaj za
davanje u zakup poslovnoga prostora. Raniji zakupnik, koji sudjeluje na novom
javnom natječaju, nema prvenstveno pravo na sklapanje ugovora o zakupu.
Članak
4.
U upravljanju, raspolaganju i korištenju
poslovnim prostorom Gradonačelnik Grada Delnica:
1. donosi financijski plan zakupnine za
tekuću godinu,
2. utvrđuje visinu zakupnine,
3. odlučuje o stupanju u prava i obveze
zakupnika sukladno odredbama ove Odluke,
4. donosi plan održavanja gradnje, kupnje i
rekonstrukcije poslovnih prostora,
5. imenuje povjerenstvo za provođenje javnog
natječaja,
6. daje suglasnost za davanje poslovnog
prostora u podzakup,
7. obavlja i druge poslove koje proizlaze iz
ove Odluke.
Upravne, stručne i ostale poslove vezane za
upravljanje poslovnim prostorima iz ovog članka obavlja Jedinstveni upravni
odjel Grada Delnica.
II. ZASNIVANJE ZAKUPA
Članak
5.
Poslovni prostor u vlasništvu Grada Delnica,
kao i pravnih osoba u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Grada Del
nica daje se
u zakup putem javnog natječaja. Natječaj je otvoren najmanje osam (8) dana
računajući od dana objave u dnevnom tisku.
Javni natječaj za zakup poslovnog prostora
objavljuje se u dnevnom tisku, a može se oglasiti na oglasnoj ploči Grada
Delnica, u kojem slučaju se u dnevnom tisku obvezno objavljuje obavijest o
postupku i glavnim uvjetima natječaja. Rokovi iz natječaja teku danom objave
natječaja ili obavijesti u dnevnom tisku.
Članak
6.
Iznimno od odredbe članka 5. stavka 1.,
ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklapa se bez javnog natječaja kada ga
sklapaju međusobno Republika Hrvatska, odnosno Primorsko-goranska županija te
pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno
pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Grada i Grad Delnice, te
ako je to u interesu i cilju općega, gospodarskog i socijalnog napretka
stanovnika s područja Grada Delnica.
Iznimno od odredbe članka 5. stavka 1., Grad
Delnice će sadašnjem zakupniku poslovnoga prostora koji u potpunosti izvršava
obveze iz ugovora o zakupu, najkasnije 60 dana prije isteka roka na koji je
ugovor sklopljen, ponuditi sklapanje novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme
ali ne dulje od 5 godina.
Ako sadašnji zakupnik ne prihvati ponudu iz
stavka 2. ovoga članka u roku od 30 dana, zakupni odnos prestaje istekom roka
na koji je ugovor sklopljen, a Grad Delnice će, nakon stupanja u posjed tog
poslovnoga prostora raspisati javni natječaj za davanje u zakup poslovnoga
prostora u kojem početni iznos zakupnine ne može biti manji od iznosa zakupnine
koji je ponuđen sadašnjem zakupniku iz stavka 2. ovoga članka, ako će se u
prostoru nastaviti obavljanje iste djelatnosti.
Članak
7.
Uvjeti i postupak natječaja određuju se
sukladno odredbama ove Odluke.
Postupak natječaja provodi odabrano
Povjerenstvo, a Odluku o najpovoljnijoj ponudi na prijedlog Povjerenstva donosi
Gradonačelnik.
Najpovoljnijom ponudom smatrat će se ona
ponuda koja uz ispunjenje uvjeta iz natječaja sadrži i najviši iznos zakupnine.
Prvenstveno pravo na sklapanje ugovora o
zakupu poslovnoga prostora imaju osobe iz Zakona o pravima hrvatskih branitelja
iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji ukoliko ispunjavaju uvjete iz
natječaja temeljem ove Odluke, te prihvate najviši ponuđeni iznos zakupnine.
Ugovor o zakupu sklopljen protivno odredbama
ovoga članka ništetan je.
Odredbe ovoga članka odnose se i na poslovni
prostor koji je još uvijek upisan u zemljišnim knjigama kao društveno
vlasništvo na kojem Grad Delnice ima pravo raspolaganja ili korištenja.
Članak
8.
Tekst natječaja mora sadržavati sljedeće:
a) adresu, namjenu i površinu poslovnog
prostora,
b) početni iznos jedinične zakupnine mjesečno
(za m2),
c) vrijeme na koje se poslovni prostor daje u
zakup,
d) vrijeme i mjesto otvaranja pisanih ponuda,
e) iznos jamčevine koju određuje
Gradonačelnik, a ne može biti manja od iznosa jednomjesečne zakupnine, kao i
odredbu da se, ukoliko najpovoljniji ponuditelj odustane od sklapanja ugovora
odnosno ukoliko ugovor ne sklopi u određenom roku, jamčevina ne vraća,
f) rok do kojeg se može podnijeti pisana
prijava za učešće u javnom natječaju,
g) dan i sat kad se poslovni prostor može
razgledati,
h) odredbu da na javnom natječaju ne može
sudjelovati ponuditelj koji prema Gradu Delnicama, odnosno državnom proračunu
ne ispunjava obveze,
i) odredbu da je najpovoljniji ponuditelj
dužan najkasnije u roku od 15 dana od dana donošenja odluke o odabiru ili do
roka kojeg odredi Gradonačelnik preuzeti poslovni prostor i sklopiti ugovor o
zakupu odnosno, da ukoliko najpovoljniji ponuditelj ne postupi po navedenom
smatrat će se da je isti odustao od sklapanja ugovora o zakupu, te će se javni
natječaj za predmetni poslovni prostor ponoviti,
j) odredbu da kod natječaja za zakup garaže
prednost ima pravna ili fizička osoba koja u zgradi ili neposredno u blizini
zgrade u kojoj se garaža nalaz, koristi stan ili poslovni prostor,
k) odredbu da zakupnik u zakup uzima poslovni
prostor u viđenom stanju, te da će ga urediti i privesti ugovorenoj namjeni o
vlastitom trošku,
l) odredbu da prvenstveno pravo na zakup
imaju osobe iz Zakona o pravima hrvatskih branitelja članovi njihovih obitelji
ukoliko ispunjavaju uvjete iz natječaja i prihvate najviši ponuđeni iznos
zakupnine,
m) odredbu da je prije potpisivanja ugovora
najpovoljniji ponuditelj obavezan kao instrument osiguranja plaćanja zakupnine,
dostaviti zakupodavcu bjanko zadužnicu ovjerenu kod javnog bilježnika koja
pokriva godišnji iznos ugovorene zakupnine.
Članak
9.
Pismena prijava za sudjelovanje u natječaju
mora sadržavati:
- prijavu za natječaj s imenom i prezimenom
ponuditelja, OIB, prebivalište, broj tekućeg ili žiro računa za fizičke osobe,
odnosno naziv tvrtke sa sjedištem, OIB, broj računa za pravne osobe,
- presliku osobne iskaznice ili presliku
rješenja o upisu u sudski ili drugi registar,
- ovjerenu presliku dokumentacije kojom se
dokazuje pravo prvenstva,
- ponuđeni mjesečni iznos jedinične zakupnine
(po m2),
- dokaz uplate jamčevine,
- izjavu ponuditelja kojom pod punom
materijalnom i krivičnom odgovornošću izjavljuje da nema dugovanja prema Gradu
Delnice, te Uvjerenje nadležne porezne uprave o nepostojanju duga prema
državnom proračunu, odnosno odobrenje odgode plaćanja obveza s pridržavanjem
rokova plaćanja,
- kratki opis planirane djelatnosti.
Članak
10.
O postupku otvaranja ponuda vodi se zapisnik
u koji se unose podaci o: mjestu i vremenu otvaranja ponuda, članovima
Povjerenstva, pristiglim ponudama, prisutnim ponuditeljima, obavijesti o
povlačenju odnosno odustajanju od ponude, primjedbi ponuditelja.
Po provedenom postupku javnog otvaranja
ponuda, provodi se postupak odabira najpovoljnijeg ponuditelja s razlozima
odabira koji se zapisnički bilježi.
Temeljem zapisnika iz st. 2. ovog članka
Gradonačenik donosi Odluku o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja.
Članak
11.
Jamčevina koju su položili ponuditelji čije
ponude nisu prihvaćene vraćaju im se po završetka javnog natječaja a najkasnije
u roku od 15 dana od dana donošenja Odluke o odabiru najpovoljnijeg
ponuditelja.
Iznos jamčevine najpovoljnijeg ponuditelja
uračunat će se u cijenu zakupa poslovnog prostora.
Ukoliko najpovoljniji ponuditelj odustane od
sklapanja ugovora o zakupu poslovnog prostora, odnosno ukoliko ne postupi prema
odredbi članka 8. stavak 1. točka i. ove Odluke, iznos jamčevine neće mu biti
vraćen.
Članak
12.
Zakup poslovnoga prostora zasniva se ugovorom
o zakupu.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora Grad
Delnice ne može sklopiti s fizičkom ili pravnom osobom koja ima dospjelu
nepodmirenu obvezu prema državnom proračunu i Gradu Delnice, osim ako je
sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih obveza, pod
uvjetom da se fizička ili pravna osoba pridržava rokova plaćanja.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora mora biti
sastavljen u pisanom obliku i potvrđen (solemniziran) po javnom bilježniku.
Ugovor o zakupu sklopljen protivno odredbi
stavka 2. i 3. ovoga članka ništetan je.
Zakupodavac je dužan primjerak ugovora o
zakupu dostaviti nadležnoj poreznoj upravi.
Članak
13.
Ugovorom o zakupu poslovnoga prostora
obvezuje se zakupodavac predati zakupniku određeni poslovni prostor na
korištenje, a zakupnik se obvezuje platiti mu za to ugovorenu zakupninu.
Ugovor iz stavka 1. ovoga članka treba
sadržavati:
1. naznaku ugovornih strana,
2. podatke o poslovnom prostoru,
3. djelatnost koja će se obavljati u
poslovnom prostoru,
4. odredbe o korištenju zajedničkih uređaja i
prostorija u zgradi,
5. rok predaje poslovnoga prostora zakupniku,
6. krajnji rok početka obavljanja
djelatnosti,
7. vrijeme na koje je ugovor sklopljen,
8. iznos zakupnine,
9. pretpostavke i način izmjene zakupnine,
10. mjesto i vrijeme sklapanja ugovora.
III. ODREĐIVANJE ZAKUPNINE
Članak
14.
Visinu jedinične zakupnine za izračun zakupa
poslovnog prostora posebnom Odlukom određuje Gradonačelnik.
Odluka iz prethodnog stavka objavljuje se u
»Službenim novinama« Primorsko-goranske županije.
Članak
15.
Visina zakupnine u postupku provođenja
natječaja utvrđuje se na način da zakupnina ne može biti niža od jedinične
zakupnine utvrđene odlukom Gradonačelnika.
Zakupnina za poslovni prostor određuje se po
jednom m2 korisne površine a
prema zoni u kojoj se poslovni prostor nalazi.
Za određivanje granica zona iz stavka 2. ovog
članka primjenjuju se granice zona utvrđene Odlukom o komunalnoj naknadi.
IV. PRAVA I OBVEZE UGOVORNIH STRANA
Članak
16.
Zakupodavac je dužan predati zakupniku
poslovni prostor u roku utvrđenom ugovorom.
Zakupnik je dužan početi s obavljanjem
djelatnosti najkasnije do krajnjeg roka utvrđenog ugovorom.
Članak
17.
Prilikom primopredaje poslovnog prostora
ugovorne strane sastavljaju zapisnik u koji se unose podaci o stanju poslovnoga
prostora (adresa, površina, izgled, i sl.), te stanje uređaja (vodomjer, ele.
brojilo i sl.) u vrijeme primopredaje poslovnog prostora.
Zapisnikom se obvezno utvrđuje da je
zakupodavac predao, a zakupnik primio poslovni prostor u viđenom stanju.
Zapisnik o primopredaji poslovnog prostora
potpisuju obje ugovorene strane.
Ako ugovorom nije utvrđeno u kakvom stanju
zakupodavac predaje zakupniku poslovni prostor smatra se da je poslovni prostor
predan u stanju prikladnom za obavljanje djelatnosti predviđene ugovorom.
Članak
18.
Ako zakupodavac ne preda zakupniku poslovni
prostor u stanju utvrđenom ugovorom, odnosno ovom Odlukom, zakupnik ima pravo
raskinuti ugovor o zakupu, ili tražiti razmjerno sniženje zakupnine, ili na
teret zakupodavca sam dovesti poslovni prostor u takvo stanje, ako to nije
učinio zakupodavac nakon što ga je zakupnik na to pozvao i ostavio mu za to
primjeren rok.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka zakupnik
ima pravo na naknadu štete.
Primjerenim rokom smatra se rok u kojem se
određeni radovi mogu izvesti uzimajući u obzir pripreme, mjesto i prilike pod
kojima se radovi moraju izvesti.
Članak
19.
Ako za vrijeme trajanja zakupa nastane
potreba da se na poslovnom prostoru, radi njegova održavanja u stanju u kojem
ga je zakupodavac dužan održavati izvrše popravci koji padaju na teret
zakupodavca, zakupnik je dužan bez odgađanja o tome pisano obavijestiti
zakupodavca i odrediti mu za to primjeren rok.
Ako zakupodavac u primjerenom roku ne izvrši
popravke koje je dužan izvršiti, zakupnik ima pravo na teret zakupodavca sam
izvršiti popravke ili raskinuti ugovor o zakupu.
Ako je zakupnik sam izvršio popravke, a nije
prethodno pisano obavijestio zakupodavca o potrebi popravaka i ostavio mu za to
primjeren rok, nema pravo na naknadu za izvršene radove i odgovara zakupodavcu
za štetu koju ovaj trpi zbog toga propuštanja, osim u slučaju hitnih popravaka.
Članak
20.
Za vrijeme trajanja popravaka radi održavanja
poslovnoga prostora u stanju u kojem ga je zakupodavac dužan održavati i koji
padaju na teret zakupodavca, kao i radova na javnim površinama, pročelju i
krovištu zgrade, a zbog kojih zakupnik nije mogao koristiti poslovni prostor,
zakupnik nije dužan plaćati zakupninu.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka zakupnik
nema pravo na naknadu štete zbog izmakle dobiti.
Ako se u slučaju iz stavka 1. ovoga članka
radi o djelomičnoj ograničenosti u obavljanju poslovne djelatnosti, zakupnik je
dužan plaćati razmjerni dio zakupnine.
Odredbe stavka 1. i 3. ovoga članka ne odnose
se na slučajeve neznatnoga ometanja.
Članak
21.
Za vrijeme trajanja zakupa zakupodavac ima
pravo izvršiti radove u svrhu uređenja prostora ili radi sniženja troškova
energije i održavanja.
Zakupodavac je dužan najkasnije dva mjeseca
prije početka radova pisano obavijestiti zakupnika o vrsti, početku i opsegu
radova, roku trajanja radova, kao i o novoj visini zakupnine.
Zakupnik ima pravo u roku od mjesec dana od
dana primitka obavijesti iz stavka 2. ovoga članka raskinuti ugovor o zakupu te
prostor predati u posjed zakupodavcu.
Članak
22.
Ako zakupnik zbog radova iz članka 21. ove
Odluke ne raskine ugovor o zakupu, ima prava utvrđena člankom 20. ove Odluke,
osim prava na naknadu štete zbog izmakle dobiti.
Članak
23.
Zakupnik ne smije bez izričite pisane
suglasnosti zakupodavca činiti preinake poslovnoga prostora kojima se mijenja
konstrukcija, raspored, površina, namjena ili vanjski izgled poslovnoga
prostora.
Ako zakupnik bez suglasnosti zakupodavca,
odnosno unatoč njegovu protivljenju izvrši preinake ili nastavi s izvođenjem
radova, zakupodavac ima pravo raskinuti ugovor, kao i pravo na naknadu štete.
Članak
24.
Zakupnik je dužan zakupodavcu platiti
ugovorom utvrđeni iznos zakupnine u roku utvrđenom ugovorom što znači mjesečno
unaprijed i to najkasnije do desetoga dana u mjesecu.
Članak
25.
Zakupnik je dužan plaćati naknadu za troškove
korištenja zajedničkih uređaja i obavljanja zajedničkih usluga u zgradi u kojoj
se nalazi poslovni prostor po njihovom dospijeću, ako nije drukčije ugovoreno.
Naknada za troškove iz stavka 1. ovoga članka
nije uračunata u zakupninu ako to nije izričito ugovoreno.
Članak
26.
Zakupnik snosi troškove tekućega održavanja
poslovnoga prostora, ako nije drukčije ugovoreno.
Pod tekućim održavanjem smatra se čišćenje,
soboslikarski radovi, sitniji popravci na instalacijama i slično.
Zakupnik je dužan o svomu trošku izvršiti
popravke oštećenja poslovnoga prostora koja je sam prouzročio ili su ih
prouzročile osobe koje se koriste poslovnim prostorom zakupnika.
Zakupnik ne odgovara za pogoršanje stanja
poslovnoga prostora, uređaja i opreme koje je nastalo zbog redovitoga
korištenja.
Članak
27.
Zakupnik nema pravo poslovni prostor ili dio
poslovnoga prostora dati u podzakup, osim ako nije drukčije ugovoreno.
Na ugovor o podzakupu poslovnoga prostora na
odgovarajući se način primjenjuju odredbe ove Odluke koje se odnose na zakup
poslovnoga prostora.
Zakupniku iz članka 7. stavka 4. ove Odluke
nije dopušteno poslovni prostor na kojem je zasnovao zakup na temelju uvjeta iz
te odredbe, dati taj poslovni prostor u podzakup.
Članak
28.
Nakon prestanka zakupa zakupnik je dužan
predati zakupodavcu poslovni prostor u stanju u kojemu ga je primio, ako nije
drukčije ugovoreno ili propisano ovom Odlukom.
Članak
29.
U slučaju iz članka 28. Ove Odluke zakupnik
ima pravo odnijeti uređaje koje je ugradio u poslovni prostor, ako se time ne
oštećuje poslovni prostor i ako mu to ulaganje zakupodavac nije priznao kroz
smanjenje visine zakupnine.
Zakupnik može koristiti poslovni prostor samo
u svrhu i na način utvrđen ugovorom o zakupu poslovnog prostora sukladno
odredbama Zakona o zakupu poslovnog prostora te ove Odluke.
Članak
30.
Ugovor o zakupu sklapa se na određeno vrijeme
u trajanju od najmanje jedne godine pa do najviše deset godina.
Sklopljenim ugovorom o zakupu poslovnog
prostora potvrđuje se da je zakupodavac predao a zakupnik primio poslovni
prostor u viđenom stanju, te da je zakupnik suglasan da će prostor urediti o
vlastitom trošku.
V. PRESTANAK ZAKUPA
Članak
31.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklopljen
na određeno vrijeme prestaje istekom vremena na koji je sklopljen.
Članak
32.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklopljen
na neodređeno vrijeme prestaje otkazom.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklopljen
na neodređeno vrijeme na temelju otkaza prestaje danom isteka otkaznoga roka.
Otkazni rok je vrijeme između dana dostave
otkaza protivnoj strani i dana kad prestaje zakup i iznosi 30 dana.
Članak
33.
Zakupodavac može otkazati ugovor o zakupu u
svako doba, bez obzira na ugovorne ili zakonske odredbe o trajanju zakupa ako:
1. zakupnik i poslije pisane opomene
zakupodavca koristi poslovni prostor protivno ugovoru ili mu nanosi znatniju
štetu koristeći ga bez dužne pažnje,
2. zakupnik ne plati dospjelu zakupninu u
roku od petnaest dana od dana priopćenja pisane opomene zakupodavca,
3. zbog razloga za koje zakupodavac nije
odgovoran, ne može koristiti poslovni prostor u kojem je obavljao svoju djelatnost
pa zbog toga namjerava koristiti prostor koji drži zakupnik.
Članak
34.
Zakupnik može otkazati ugovor o zakupu
poslovnoga prostora u svako doba, bez obzira na ugovorne ili zakonske odredbe o
trajanju zakupa, ako zakupodavac u primjerenom roku koji mu je zakupnik za to
ostavio ne dovede poslovni prostor u stanje u kojemu ga je dužan predati,
odnosno održavati.
Članak
35.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklopljen
na određeno ili na neodređeno vrijeme svaka ugovorna strana može otkazati u
svako doba, ako druga ugovorna strana ne izvršava svoje obveze utvrđene
ugovorom ili ovom Odlukom.
Članak
36.
Prilikom predaje ispražnjenoga poslovnoga
prostora sastavlja se zapisnik o stanju u kojemu se nalazi poslovni prostor u
vrijeme predaje.
Ako prilikom predaje nije sastavljen zapisnik
smatra se da je poslovni prostor predan u ispravnom stanju.
Članak
37.
Zakup ne prestaje kad treća osoba kupnjom ili
po drugoj osnovi stekne pravo vlasništva od zakupodavca poslovnoga prostora.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka treća
osoba stupa u prava i obveze zakupodavca.
Članak
38.
Zakup ne prestaje smrću, odnosno promjenom
pravnoga položaja zakupnika, ako ugovorom nije drukčije određeno.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka
nasljednici koji preuzmu obrt ili drugu djelatnost iz ugovora o zakupu, odnosno
pravni slijednici stupaju u prava i obveze zakupnika.
Članak
39.
Za rješavanje spora između zakupodavca i
zakupnika o međusobnim pravima i obvezama iz ugovora o zakupu nadležan je
Općinski sud u Delnicama.
VI. KUPOPRODAJA POSLOVNOGA PROSTORA U
VLASNIŠTVU GRADA DELNICA
Članak
40.
Poslovni prostor u vlasništvu Grada Delnica
može se prodati sadašnjem zakupniku iz članka 2. stavka 6. ove Odluke, koji
uredno izvršava sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema
Gradu Delnice, pod uvjetima i u skladu s odlukom nadležnih tijela Grada Delnica
i to na temelju popisa poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje koji će
se javno objaviti. Popis poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje, na
prijedlog gradonačelnika, utvrđuje predstavničko tijelo Grada Delnica.
Poslovni prostor u vlasništvu Grada Delnica
može se prodati sadašnjem korisniku iz članka 2. stavka 7. Ove Odluke, pod
uvjetima i u skladu s odlukama koje će donijeti predstavničko tijelo Grada
Delnica i to na temelju popisa poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje
koji će se javno objaviti. Popis poslovnih prostora koji su predmet
kupoprodaje, na prijedlog gradonačelnika utvrđuje predstavničko tijelo Grada
Delnica.
Zahtjev za kupnju poslovnoga prostora u
vlasništvu Grada Delnica osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka podnose Gradu u
roku od 90 dana od javne objave popisa poslovnih prostora koji su predmet
kupoprodaje.
Iznimno od odredbe stavka 1. i 2. ovoga
članka, pravo na kupnju poslovnoga prostora, može ostvariti zakupnik koji se
nalazi u zakupnom odnosu s Gradom Delnice u trajanju kraćem od pet godina ako
je podmirio sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema
Gradu, a koji je:
- prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom
Delnice, u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, ili
- prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom
Delnice i Republikom Hrvatskom, u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet
godina, ili
- kao nasljednik obrtnika nastavio vođenje
obrta ili kao član obiteljskog domaćinstva preuzeo obrt, a bio je u zakupnom
odnosu u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, u koje vrijeme
se uračunava i vrijeme zakupa njegova prednika, ili
- morao napustiti poslovni prostor koji je
koristio zbog povrata toga prostora u vlasništvo prijašnjem vlasniku, sukladno
posebnom propisu, a do tada je bio u zakupu u neprekinutom trajanju od najmanje
pet godina.
Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka,
poslovni prostor u vlasništvu Grada Delnica može se prodati sadašnjem korisniku
toga prostora koji u njemu obavlja dopuštenu djelatnost, a koji je taj prostor
nastavio koristiti na temelju ranije sklopljenog ugovora o zakupu kojem je
prestala valjanost.
Poslovni prostor se može prodati sukladno
odredbi stavka 5. ovoga članka samo ukoliko je sadašnji korisnik poslovnoga
prostora za cijeli period korištenja toga prostora plaćao vlasniku poslovnoga
prostora naknadu za korištenje i sve troškove koji proizlaze iz korištenja toga
prostora. Sadašnjem korisniku poslovnoga prostora koji nije djelomično ili u
cijelosti plaćao vlasniku naknadu za korištenje poslovnoga prostora kao ni
troškove korištenja, poslovni prostor se može prodati sukladno odredbi stavka
5. ovoga članka pod uvjetom da tu naknadu i troškove korištenja u cijelosti,
uključujući i zakonske zatezne kamate, podmiri prije sklapanja ugovora o
kupoprodaji.
Članak
41.
Pravo na kupnju poslovnoga prostora ne može
ostvariti zakupnik poslovnoga prostora koji je isti dao u podzakup ili na
temelju bilo koje druge pravne osnove prepustio korištenje poslovnoga prostora
drugoj osobi.
Članak
42.
Poslovni prostor iz članka 1. ove Odluke
prodaje se po tržišnoj cijeni.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u
slučaju kada se poslovni prostor prodaje sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem
korisniku, tržišna cijena umanjuje se za neamortizirana ulaganja sadašnjeg
zakupnika, odnosno sadašnjeg korisnika, koja su bila od utjecaja na visinu
tržišne vrijednosti poslovnoga prostora, s time da se visina ulaganja
zakupnika, odnosno korisnika priznaje najviše do 30% tržišne vrijednosti
poslovnoga prostora.
Sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem
korisniku se neće priznati ulaganja u preinake poslovnoga prostora učinjene bez
suglasnosti zakupodavca osim nužnih troškova, kao ni ulaganja koja je
zakupodavac priznao u obliku smanjene zakupnine.
Tržišnu cijenu i vrijednost neamortiziranih
ulaganja sadašnjeg zakupnika, odnosno sadašnjeg korisnika utvrđuje ovlašteni
sudski vještak građevinske ili arhitektonske struke, s liste ovlaštenih sudskih
vještaka, a po odabiru vlasnika poslovnoga prostora.
Članak
43.
Plaćanje cijene poslovnoga prostora može se
ugovoriti odjednom ili obročnom otplatom, prema izboru kupca.
Kada se plaćanje cijene poslovnoga prostora
isplaćuje odjednom, rok isplate ne može biti duži od 30 dana od dana sklapanja
ugovora. Kod kupnje poslovnoga prostora uz obročnu otplatu ukupan rok otplate
ne može biti duži od 20 godina od dana sklapanja ugovora.
Kod kupnje poslovnoga prostora uz obročnu
otplatu ne primjenjuje se odredba članka 42. stavka 2. ove Odluke.
Kamatna stopa za vrijeme obročne otplate je
4% godišnje.
Prodavatelj je dužan u ugovoru o kupoprodaji
poslovnoga prostora uz obročnu otplatu vrijednost (mjesečnog) obroka vezati uz
EUR i to po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan uplate.
Ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora
naročito treba sadržavati:
a) izjavu kupca kojom dopušta radi osiguranja
dugovanog iznosa u korist prodavatelja upis založnoga prava radi osiguranja
dugovanog iznosa u zemljišnoj knjizi na poslovnom prostoru koji je predmet
kupoprodaje obročnom otplatom,
b) u slučaju kada se poslovni prostor prodaje
sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem korisniku pod uvjetima i u postupku iz
članka 40. ove Odluke i:
- odredbu kojom se kupac obvezuje da u
narednih 10 godina od dana sklapanja ugovora neće prodavati niti na drugi način
otuđiti kupljeni poslovni prostor te da dopušta zabilježbu zabrane otuđenja u
zemljišnoj knjizi. Ovaj rok zabrane otuđenja odnosi se i na sklopljene ugovore
o kupoprodaji s rokom obročne otplate kraćem od 10 godina,
- odredbu kojom prodavatelj poslovnoga
prostora, u slučaju da kupac prestane obavljati djelatnost u roku od 10 godina
od dana sklapanja ugovora, pridržava pravo nazadkupnje prodane nekretnine po
kupoprodajnoj cijeni po kojoj je i prodana,
- zabilježbu zabrane otuđenja poslovnoga
prostora za vrijeme od 10 godina od dana sklapanja ugovora o kupoprodaji
poslovnoga prostora te zabilježbu prava nazadkupnje, u korist prodavatelja.
Ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora mora
biti sastavljen u pisanom obliku i potvrđen (solemniziran) po javnom
bilježniku.
Prodavatelj je dužan primjerak ugovora o
kupoprodaji poslovnoga prostora dostaviti nadležnoj poreznoj upravi.
Članak
44.
Zahtjevi za kupnju poslovnoga prostora u
vlasništvu Grada podnose se Jedinstvenom upravnom odjelu.
Članak
45.
Odluku o kupoprodaji poslovnoga prostora iz
članka 1. ove Odluke donosi gradonačelnik ili gradsko vijeće ovisno o
vrijednosti poslovnoga prostora.
Poslovni prostor ne može se prodati fizičkoj
ili pravnoj osobi koja ima dospjelu nepodmirenu obvezu prema državnom
proračunu, Gradu Delnice, tvrtkama s udjelima u vlasništvu Grada, osim ako je
sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih obveza, pod
uvjetom da se fizička ili pravna osoba pridržava rokova plaćanja.
Članak
46.
Na temelju odluke o kupoprodaji poslovnoga
prostora iz članka 45. ove Odluke gradonačelnik i kupac sklopit će u roku od 90
dana od dana donošenja odluke ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
47.
Prihod od upravljanja poslovnim prostorima u
vlasništvu Grada Delnica (kupoprodajna cijena, zakupnina i dr.) prihod je
proračuna Grada.
Članak
48.
Prema odredbama ove Odluke Grad Delnice može
davati u zakup poslovne prostore koji su bili u društvenom vlasništvu s pravom
korištenja Grada za koje se vode postupci na temelju Zakona o naknadi za
imovinu oduzetu
za vrijeme jugoslavenske komunističke
vladavine, do pravomoćnog okončanja tih postupaka.
Članak
49.
Danom početka primjene ove Odluke prestaje
važiti Odluka o davanju u zakup poslovnog prostora u vlasništvu grada
(»Službene novine« Primorsko-goranske županije broj 05/03, 37/09).
Članak
50.
Ugovori o zakupu poslovnog prostora koji su
sklopljeni do stupanja na snagu ove Odluke ostaju na snazi do isteka ugovornog
roka.
Članak
51.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa:372-01/11-01/12
Ur. broj: 2112-01-04-02/03-11-1
Delnice, 20. prosinca 2011.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA DELNICA
Predsjednik
Mladen Mauhar, v.r.