24.
Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i
područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 -
vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07 125/08 i 36/09) i članka 53. Statuta
Grada Cresa (»Službene novine PGŽ« broj 25/01, 29/01, 15/03 i 37/06) Gradsko
vijeće Grada Cresa, na sjednici održanoj 23. srpnja 2009. godine, donosi
STATUT
GRADA CRESA
I. IZVORIŠNE OSNOVE
Općina Cres pred kraj XX. stoljeća
predstavlja živu i prodornu zajednicu s istim prepoznatljivim karakteristikama
tijekom svoje cjelokupne tisućljetne povijesti. Korijeni ove drevne povijesti
isprepliću se s grčkom legendom o Argonautima.
U antičko-grčko doba, Cres je s cijelom
otočnom skupinom bio prozvan imenom »Apsyrtides«. Za Rimljana, javlja se naziv
»Crexa« kojeg već spominje i Plinije, rimski zemljopisac, a Ptolomej, rimski
povjesničar, upotrebljava ime »Crepsa«. Cres je za vrijeme rimske vladavine
imao naslov »Res publica Crepsa« što ukazuje na uređenost komunalnog života.
Potkraj X. stoljeća Cres se kraće vrijeme
nalazi u vlasti hrvatskih vladara.
U XV. stoljeću zajednici mjesta Cres
pridružuju se nekadašnje rimske općine (Res publice) Beli (Caput Insulae) i
Lubenice (Hibernitia) koje su tada djelovale kao srednjovjekovne općine
(komune).
Od 1459. godine u Cresu je sjedište
venecijanske uprave za otoke Cres i Lošinj, a usporedno s time postaje
biskupska rezidencija osorskog biskupa koji daje sagraditi dvije nove
katedrale, u Osoru i u Cresu.
Grad Cres kroz svoju dugu povijest djelovao
je kao općina. Prvi počeci prvog Statuta Općine Cres i Osor zabilježeni su u
prvoj polovici XIV. stoljeća, točnije 1332. godine. U creskom Općinskom savjetu
prvi Statut odobren je 1441., prvi put tiskan 1636., a može se naći u svim
značajnijim arhivima naše regije. Navedeni dokumenti povijesno dokazuju da je
Općina Cres u ono doba bila uređena s ustrojstvom lokalne samouprave čiji je
Statut kodificirao cjelokupan sustav javnog i privatnog prava koje je uređivalo
cjelokupan društveni život na otoku.
Grad i područje otoka Cresa bili su pod
upravljanjem Poštovanog Vijeća (prijevod od »Magnifico Consiglio«) Općine Cres
koje je bilo sastavljeno od vijećnika plemića i 12 vijećnika pučana koji su se
mijenjali svakih šest mjeseci. Zbog privilegiranog položaja koji je Cres stekao
od strane Republike Venecije, uživao je veliku autonomiju u odlučivanju i
ugovaranju, te Venecija u službenim dokumentima oslovljava Cres »Magnifica
Comunita«.
Pučki vijećnici tzv. »popolari« imali su
pravo okupiti narod na Trgu ispred Lože bez prisustva vijećnika plemića i to u
slučaju neslaganja s odlukama Poštovanog Vijeća Općine. Službeni predstavnik
mletačke vlasti tada je morao biti prisutan i sve primjedbe puka i pučana
prenijeti Veneciji. Sazivanje Poštovanog Vijeća Općine bilo je dosta složeno,
ali točno propisano u općinskom Statutu.
Općinska administracija je za ono vrijeme
bila uzorno demokratska što dokazuje i činjenica da izvršna vlast u gradu biva
pokrivena od najmanje dva izabrana građanina, u trajanju od godine dana ili
šest mjeseci. Cjelokupna vlast, po tadašnjem Statutu, bila je podjednako
sastavljena od pučana i plemića. Tadašnja uprava uvijek se institucionalno
brinula o zdravlju, higijeni i socijalnoj skrbi svojih građana, o čemu svjedoče
mnogi pisani povijesni izvori.
Poštovano je Vijeće Općine također biralo
dekana Župe i putem svojih tijela plaćalo propovjednike za vrijeme Korizme koji
su govorili dalmatinskim i hrvatskim jezikom. Prije ovih izvora, na Valunskoj
ploči iz XI. stoljeća imamo dokaz da su na ovim prostorima živjele dvije
kulture, dva naroda s pripadajućim pismima, latinicom i glagoljicom koje su se
poštivale i međusobno dopunjavale u suživotu što traje još i danas. Cres je
uvijek pripadao Mediteranu i mediteranskoj kulturi.
Iz povijesnih izvora možemo konstatirati da
je Cres barem sedam stoljeća predstavljao samostalnu Općinu s punopravnim
naslovom grada. Kao grad, bio je okružen zidinama s ulaznim vratima i kulama
koje nisu imale samo obrambenu ulogu, već i simbol stanovite suverenosti.
Ovakav status uključivao je i pravo odlučivanja o porezima i nametima.
Znakovit je kameni reljef zaštitnika Cresa
Svetog Izidora koji je resio stare gradske zidine. Zaštitnik desnom rukom
blagoslivlje, a u lijevoj ruci drži svojeg malog plemenitog štićenika, utvrđeni
grad Cres. Na dan zaštitnika, 2. siječnja, uvijek se Općinsko vijeće sastajalo,
postavljalo dužnosnike i davalo priznanja.
Grad Cres ima svoj grb koji je u upotrebi već
od 1300. godine, a sastoji se od štita i uspravljenog na dvije noge konjića s
lavljim repom, otvorenih ustiju i dugačkog jezika. Jednako tako, creska zastava
izmjeničnih plavo-zlatnih boja u kojem središnje mjesto zauzima tradicionalni
grb, u uporabi je već sedam stoljeća.
U II. svjetskom ratu, u tijeku fašističkog,
terora koji je onemogućio suživot, antifašističke snage organizirale su narodni
otpor te su voljom naroda u rujnu 1943. godine donesene povijesne Pazinske odluke
o priključenju Istre, otoka i Zadra matici Hrvatskoj. Tijekom prve polovice XX.
stoljeća, iz gospodarskih i političkih razloga došlo je do velikog iseljavanja
otočnog stanovništva, koje je kulminiralo nakon drugog svjetskog rata uslijed
poslijeratnih zbivanja i jednostranačkog sustava vlasti. Stanovništvo je
uvelike smanjeno te je cjelokupno otočno gospodarstvo osiromašeno.
Usprkos svim poslijeratnim teškoćama,
komunalno uređenje bilo je kontinuirano sve do 1962. godine kada je odlučeno da
Općina Cres stvori zajedničku Općinu s Malim Lošinjem.
Nakon provedenih višestranačkih demokratskih
izbora i pobjedom demokratskih snaga godine 1990., Republika Hrvatska
osamostalila se kao suverena i nezavisna država.
Donošenjem Zakona o
područjima županija, gradova i općina, Cres opet dobiva svoju općinu.
Završetkom Domovinskog rata 1995. godine, stvoreni su uvjeti za daljnji
razvitak Cresa na pragu XXI. stoljeća.
Dana 21. travnja 1993. godine, nakon
izvršenih izbora, konstituirano je Općinsko vijeće nove Općine Cres koje je
provelo svoju vjekovnu i časnu dužnost donošenjem najznačajnijeg akta - Statuta
Općine Cres, a 1997. godine Cres dobiva status Grada.
II. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Grad Cres je jedinica lokalne samouprave
kojoj su područje i naziv određeni zakonom.
Sjedište Grada Cresa je u Cresu, u ulici
Creskog statuta broj 15.
Članak
2.
Lokalna samouprava daje pravo i mogućnost
građanima s prebivalištem na području Grada Cresa da, u okvirima određenim
Ustavom Republike Hrvatske i zakonom, uz vlastitu odgovornost, u interesu općeg
društvenog razvoja i zaštite creskog otočnog identiteta koji se prepoznaje u
običajima, govoru, vjeri i kulturi lokalnog stanovništva, upravljaju i odlučuju
o poslovima iz samoupravnog djelokruga.
U upravljanju i odlučivanju o poslovima iz
svog samoupravnog djelokruga građani mogu, u skladu sa zakonom i ovim Statutom,
sudjelovati neposredno, putem referenduma ili mjesnog zbora građana, ili
posredno, preko Gradskog vijeća kao predstavničkog tijela.
Članak
3.
Područje Grada Cresa obuhvaća naselja: Beli,
Cres, Dragozetići, Filozići, Grmov, Ivanje, Loznati, Lubenice, Mali Podol,
Martinšćica, Merag, Miholašćica, Orlec, Pernat, Porozina, Predošćica, Stanić,
Stivan, Sveti Petar, Valun, Važminec, Vidovići, Vodice, Vrana, Zbičina i
Zbišina.
Članak
4.
Grad Cres obuhvaća područja katastarskih
općina Beli, Cres, Cres-grad, Dragozetići, Lubenice, Martinšćica, Orlec,
Pernat, Podol, Predošćica, Stivan, Valun i Vrana.
Područje Grada Cresa graniči s područjem
Grada Malog Lošinja.
Linija razgraničenja počinje na istočnoj
strani otoka Cresa u uvali Koromačna, a završava na zapadnoj obali otoka Cresa
u uvali Baneštrovice i podudara se s linijom razgraničenja katastarskih općina Vrana-Belej,
Stivan- Belej i Stivan-Ustrine.
Članak
5.
Grb Grada Cresa povijesni je grb Cresa.
Grb se sastoji od štita plave boje, unutar
kojeg udesno stupa heraldički hipogrif (pantera), sastavljen od dijelova tijela
raznih životinja. Glava mu je konjska, a vrat dug i savijen kao u morskog
konjica. Leđa su uspravna i nastavljaju se na vrat. Dugačak rep odlučno je
izbačen nagore, s tri usporedna pramena u sredini i može se protumačiti kao
pola lavlji, pola konjski rep. Griva je slabo naglašena nizom uvojaka na vratu.
Četiri noge mačjeg oblika završavaju s po tri prsta s kandžama. Iz otvorenih
usta hipogrifa zlatno-žute boje izlazi crveni jezik.
Zastava Grada Cresa plave je boje, omjera 1 :
2, s grbom Grada Cresa položenim u sredini polja zastave. Grb na zastavi
obrubljen je zlatno-žutim obrubom. Kada se zastava nalazi na jarbolu ili koplju
postavlja se tako da je hipogrif na grbu okrenut prema jarbolu ili koplju što
simbolizira pobjedu.
Uporaba i zaštita grba i zastave Grada Cresa
uređuje se posebnom odlukom Gradskog vijeća.
Članak
6.
Dan zaštitnika Cresa - svetog Izidora (sveti
Sidar) - 2. siječnja, dan je Grada Cresa.
Dan Grada Cresa obilježava se svečanom
sjednicom Gradskog vijeća i dodjelom javnih priznanja.
U Gradu Cresu obilježavaju se i:
- 20. travnja, dan oslobođenja Grada Cresa,
kao spomen na 20. 4. 1945.,
- 25. travnja, dan rođenja filozofa Frane
Petrića, kao dan creske osnovne škole,
- 5. kolovoza, dan creskog semnja,
- 25. rujna, dan priključenja Istre i otoka
matici zemlji Hrvatskoj.
U skladu s tradicijom i mjesnim običajima, u
župama na području Grada Cresa obilježavaju se:
- u Župi Beli i Župi Orlec - sveti Anton Opat
- 17. siječnja,
- u Župi Dragozetići - sveti Fabijan i
Sebastijan - 20. siječnja,
- u Župi Lubenice - Svijećnica - 2. veljače,
- u Župi Predošćica - Sveti Blaž - 3.
veljače,
- u Župi Valun - Sveti Marko - 25. travnja,
- u Župi Vrana - sveti Filip i Jakov - 3.
svibnja,
- u Župi Stivan - Sveti Ivan Krstitelj - 24.
lipnja,
- u Župi Cres - Gospa Snježna - 5. kolovoza,
- u Župi Martinšćica - Sveti Martin - 11.
studenog.
Članak
7.
Uvažavajući svoju povijesnu i kulturnu
baštinu Grad Cres omogućava autohtonoj talijanskoj zajednici:
- ostvarivanje ravnopravne službene uporabe
materinjeg talijanskog jezika, u skladu s odredbama posebnoga zakona o uporabi
jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj, osim ispisivanja
dvojezičnih naziva naselja, ulica i trgova te osim ispisivanja dvojezičnih
natpisnih ploča i zaglavlja akata za tijela Grada Cresa, za mjesnu samoupravu i
za pravne osobe koje imaju javne ovlasti;
- izborno učenje talijanskog jezika u
školskoj nastavi, od IV. razreda do kraja osnovnog obrazovanja.
Grad Cres, u skladu s financijskim
mogućnostima, podržava i potpomaže odgojnu i kulturnu djelatnost pripadnika
autohtone talijanske zajednice.
Članak
8.
Posebnom odlukom propisat će se način
korištenja zastave i simbola talijanske nacionalne zajednice na području Grada
Cresa.
Članak
9.
Gradsko vijeće može domaćeg ili stranog
državljana zaslužnog za Grad Cres proglasiti počasnim građaninom.
Počasnom građaninu dodjeljuje se »Otočna
Povelja Frane Petrića - Honor Insulae Francisci Patricii«.
Kriteriji za proglašenje počasnih građana,
izgled i sadržaj povelje iz stavka 2. ovoga članka uređuju se posebnom odlukom
Gradskog vijeća.
Članak
10.
Radi odavanja javnog priznanja za njihov rad,
dostignuća i doprinos od osobitog značenja za razvitak i ugled Grada Cresa, za
naročite uspjehe u unapređivanju gospo
darstva, znanosti, kulture,
sporta, zaštite i unapređivanja okoliša i drugih javnih djelatnosti, te za
poticanje aktivnosti koje su tome usmjerene, Grad Cres dodjeljuje javna
priznanja.
Vrste, izgled i sadržaj javnih priznanja,
uvjeti, kriteriji i postupnost njihove dodjele i tijela koja provode postupak i
vrše dodjelu javnih priznanja, uređuju se posebnom odlukom Gradskog vijeća.
III. SURADNJA S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE I
PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak
11.
Radi promicanja zajedničkih interesa i
unapređenja suradnje u gospodarskom, društvenom i kulturnom razvitku svojih
zajednica, Grad Cres uspostavlja i održava suradnju u okviru samoupravnog
djelokruga s drugim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave u
zemlji i inozemstvu, u skladu sa Zakonom, Europskom poveljom o lokalnoj
samoupravi i drugim međunarodnim ugovorima.
Članak
12.
Gradsko vijeće donosi odluku o uspostavljanju
međusobne suradnje, odnosno sklapa sporazum (ugovor, povelja, memorandum i sl.)
kada ocijeni da postoji dugoročan i trajan interes za uspostavljanje suradnje,
u skladu sa svojim općim aktima i Zakonom.
Odluka iz stavka 1. ovog članka donosi se
većinom glasova svih članova Gradskog vijeća.
Odluku o uspostavljanju suradnje, zajedno s tekstom
sporazuma o suradnji na hrvatskom jeziku i na jeziku države u kojoj se nalazi
jedinica lokalne, odnosno regionalne samouprave s kojom se navedeni sporazum
sklapa, dostavlja se središnjem tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i
područnu (regionalnu) samoupravu.
Sporazum o suradnji Grada Cresa s jedinicima
lokalne i područne (regionalne) samouprave, objavljuje se u »Službenim
novinama« Primorsko-goranske županije.
IV. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG GRADA CRESA
Članak
13.
Grad Cres u okviru svog samoupravnog
djelokruga obavlja poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju
potrebe građana i to osobito poslove koji se odnose na:
- uređenje naselja i stanovanje,
- prostorno i urbanističko planiranje,
- komunalno gospodarstvo,
- brigu o djeci,
- socijalnu skrb,
- primarnu zdravstvenu zaštitu,
- odgoj i osnovno obrazovanje,
- kulturu, tjelesnu kulturu i šport,
- zaštitu potrošača,
- zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša,
- protupožarnu i civilnu zaštitu,
- promet na svom području,
- te ostale poslove sukladno posebnim
zakonima.
Poslovi iz stavka 1. ovoga članka detaljnije
se uređuju odlukama Gradskog vijeća i Gradonačelnika, u skladu sa zakonom i
ovim Statutom.
Pojedine poslove iz stavka 1. ovoga članka
Gradsko vijeće može posebnom odlukom prenijeti na Primorsko- goransku županiju
u skladu s njezinim Statutom, odnosno na mjesnu samoupravu.
Članak
14.
Grad Cres može organizirati obavljanje
pojedinih poslova iz članka 13. ovog Statuta zajednički s drugom jedinicom
lokalne samouprave ili više jedinica lokalne samouprave, osnivanjem zajedničkog
tijela, zajedničkog upravnog odjela ili službe, zajedničkog trgovačkog društva
ili zajednički organizirati obavljanje pojedinih poslova u skladu s posebnim
zakonom.
Odluku o obavljanju poslova na način propisan
u stavku 1. ovog članka donosi Gradsko vijeće, temeljem koje se zaključuje
sporazum o zajedničkom organiziranju poslova, kojim se uređuju međusobni odnosi
u obavljanju zajedničkih poslova.
V. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U
ODLUČIVANJU
Članak
15.
Građani mogu neposredno sudjelovati u
odlučivanju o lokalnim poslovima putem referenduma i/ili mjesnog zbora građana,
u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak
16.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja
o prijedlogu o promjeni ovoga Statuta, o prijedlogu općeg akta ili drugog
pitanja iz djelokruga Gradskog vijeća, kao i o drugim pitanjima određenim
zakonom i ovim Statutom.
Referendum raspisuje Gradsko vijeće na
prijedlog jedne trećine vijećnika, ili na prijedlog Gradonačelnika, ili na
prijedlog polovice mjesnih odbora na području Grada Cresa, ili na prijedlog
dvadeset posto birača upisanih u popis birača Grada Cresa.
Gradsko vijeće dužno je raspraviti o svakom prijedlogu
za raspisivanje referenduma, a ako prijedlog ne prihvati dužno je o razlozima
odbijanja obavijestiti predlagača.
Odluka donesena na referendumu obvezna je za
Gradsko vijeće.
Članak
17.
Referendum se može raspisati radi razrješenja
gradonačelnika i njegovog zamjenika u slučaju:
- kada krše ili ne izvršavaju odluke Gradskog
vijeća,
- kada svojim radom prouzroče Gradu Cresu
znatnu materijalnu štetu odnosno štetu u iznosu od 1% od proračuna Grada Cresa
u tekućoj godini, a ako 1% od proračuna iznosi preko 500.000,00 kn pod znatnom
materijalnom štetom smatra se šteta u iznosu od 500.000,00 kn.
Prijedlog za donošenje odluke o raspisivanju
referenduma iz stavka 1. ovog članka može dati najmanje jedna trećina članova
Gradskog vijeća. Prijedlog mora biti predan u pisanom obliku i potpisan od
vijećnika.
Prijedlog za raspisivanje referenduma o
pitanju razrješenja gradonačelnika i njegovog zamjenika može dati i 20% birača
upisanih u popis birača Grada Cresa. Prijedlog mora biti predan u pisanom
obliku i potpisan od birača.
Gradsko vijeće ne smije raspisati referendum
o razrješenju gradonačelnika i njegovog zamjenika prije proteka roka od 6
mjeseci od početka mandata gradonačelnika i njegovog zamjenika
Ako na referendumu nije donesena odluka o
razrješenju gradonačelnika i njegovog zamjenika, novi referendum se ne smije
raspisati prije proteka roka od 12 mjeseci od dana održavanja prethodnog
referenduma.
Članak
18.
Gradsko vijeće je dužno razmotriti podneseni
prijedlog za raspisivanje referenduma, najkasnije u roku od 30 dana od dana
prijema prijedloga.
Ako Gradsko vijeće ne prihvati prijedlog za
raspisivanje referenduma, a prijedlog su dali birači, Gradsko vijeće je dužno
dati odgovor podnositeljima najkasnije u roku od tri mjeseca od prijema
prijedloga.
Članak
19.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži
naziv tijela koje raspisuje referendum, područje za koje se raspisuje referendum,
naziv akta o kojem se odlučuje na referendumu, odnosno naznaku pitanja o kojem
će birači odlučivati, obrazloženje akta ili pitanja o kojima se raspisuje
referendum, referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili više
prijedloga o kojima će birači odlučivati, te dan održavanja referenduma.
Članak
20.
Pravo glasovanja na referendumu imaju građani
koji imaju prebivalište na području Grada Cresa, odnosno na području za koje se
raspisuje referendum i upisani su u popis birača.
Članak
21.
Postupak provođenja referenduma i odluke
donijete na referendumu podliježu nadzoru zakonitosti općih akata, kojeg
provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu.
Članak
22.
Gradsko vijeće može tražiti mišljenje od zborova
građana o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga Grada kao i o
drugim pitanjima određenim zakonom.
Prijedlog za traženje mišljenja iz stavka 1.
ovog članka može dati jedna trećina vijećnika Gradskog vijeća i gradonačelnik.
Gradsko vijeće dužno je razmotriti prijedlog
iz stavka 2. ovog članka u roku od 60 od dana zaprimanja prijedloga.
Odlukom iz stavka 1. ovog članka određuju se
pitanja o kojima će se tražiti mišljenje od zborova građana, te vrijeme u kojem
se mišljenje treba dostaviti.
Članak
23.
Zbor građana saziva predsjednik Gradskog
vijeća u roku od 15 dana od dana donošenja odluke Gradskog vijeća.
Za pravovaljano izjašnjavanje na zboru
građana potrebna je prisutnost najmanje 5 % birača upisanih u popis birača
mjesnog odbora za čije područje je sazvan zbor građana.
Izjašnjavanje građana na zboru građana je
javno, a odluke se donose većinom glasova prisutnih građana.
Članak
24.
Građani imaju pravo predlagati Gradskom
vijeću donošenje određenog akta ili rješavanja određenog pitanja iz djelokruga
Gradskog vijeća.
Gradsko vijeće raspravlja o prijedlogu iz
stavka l. ovog članka, ako prijedlog potpisom podrži najmanje 10% birača
upisanih u popis birača Grada Cresa.
Gradsko vijeće dužno je dati odgovor
podnositeljima, najkasnije u roku od 3 mjeseca od prijema prijedloga.
Članak
25.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi
predstavke i pritužbe na rad tijela Grada Cresa kao i na rad njegovih upravnih
tijela, te na nepravilan odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju
radi ostvarivanja svojih prava i interesa ili izvršavanja svojih građanskih
dužnosti.
Na podnijete predstavke i pritužbe čelnik
tijela Grada Cresa odnosno pročelnik upravnog tijela dužan je odgovoriti u roku
od 30 dana od dana podnošenja predstavke, odnosno pritužbe.
Ostvarivanje prava iz stavka 1. ovog članka
osigurava se ustanovljavanjem knjige pritužbi, postavljanjem sandučića za
predstavke i pritužbe, neposrednim komuniciranjem s ovlaštenim predstavnicima
tijela Grada, te ukoliko za postoje tehničke pretpostavke, sredstvima
elektroničke komunikacije (e-mailom, kontakt obrascem na web stranicama, net
meetingom i chatom).
VI. TIJELA GRADA CRESA
Članak
26.
Tijela Grada Cresa su Gradsko vijeće i
Gradonačelnik
1. GRADSKO VIJEĆE
Opće odredbe
Članak
27.
Gradsko vijeće je predstavničko tijelo
sastavljeno od petnaest članova (dalje u tekstu: vijećnika).
Članak
28.
Gradsko vijeće smatra se konstituiranim
izborom predsjednika na prvoj sjednici na kojoj je nazočna većina vijećnika.
Članak
29.
Gradsko vijeće:
- donosi Statut Grada Cresa,
- donosi Poslovnik o radu Gradskog vijeća,
- donosi odluku o promjeni granice Grada
Cresa,
- uređuje ustrojstvo i djelokrug upravnih
odjela i službi,
- donosi odluku o uvjetima, načinu i postupku
gospodarenja nekretninama u vlasništvu Grada Cresa,
- donosi proračun i odluku o izvršenju
proračuna,
- donosi godišnje izvješće o izvršenju
proračuna,
- donosi odluku o privremenom financiranju,
- odlučuje o stjecanju i otuđenju pokretnina
i nekretnina Grada Cresa čija ukupna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez
primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o
stjecanju i otuđenju pokretnina i nekretnina, odnosno čija je pojedinačna
vrijednost veća od 1.000.000,00 kuna,
- osniva javne ustanove, ustanove, trgovačka
društva i druge pravne osobe, za obavljanje gospodarskih, društvenih,
komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Grad Cres,
- daje prethodne suglasnosti na statute
ustanova, ukoliko zakonom ili odlukom o osnivanju nije drugačije propisano,
- donosi odluke o potpisivanju sporazuma o
suradnji s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu sa općim aktom i
zakonom,
- raspisuje lokalni referendum,
- bira i razrješava predsjednika i
potpredsjednika Gradskog vijeća,
- bira i razrješava predsjednike i članove
radnih tijela Gradskog vijeća,
- odlučuje o pokroviteljstvu,
- donosi odluku o kriterijima, načinu i
postupku za dodjelu javnih priznanja i dodjeljuje javna priznanja,
- imenuje i razrješava i druge osobe određene
zakonom, ovim Statutom i posebnim odlukama Gradskog vijeća,
- donosi odluke i druge opće akte koji su mu
stavljeni u djelokrug zakonom i podzakonskim aktima.
Članak
30.
U vrijeme kada Gradsko vijeće ne zasjeda,
predsjednik Gradskog vijeća može u ime Gradskog vijeća preuzeti pokroviteljstvo
društvene, znanstvene, kulturne, sportske ili druge manifestacije od značaja za
Grad Cres. O preuzetom pokroviteljstvu predsjednik obavještava Gradsko vijeće
na prvoj sljedećoj sjednici Gradskog vijeća.
Članak
31.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno
određeno nadležno tijelo za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga,
poslovi i zadaće koje se odnose na uređivanje odnosa iz samoupravnog djelokruga
u nadležnosti su Gradskog vijeća, a izvršni poslovi i zadaće u nadležnosti su
gradonačelnika.
Ukoliko se na način propisan stavkom 1. ovog
članka ne može utvrditi nadležno tijelo, poslove i zadaće obavlja Gradsko
vijeće.
Predsjednik i potpredsjednik Gradskog vijeća
Članak
32.
Gradsko vijeće ima predsjednika i
potpredsjednika.
Predsjednik i potpredsjednik Gradskog vijeća
biraju se većinom glasova svih vijećnika.
Način izbora predsjednika i potpredsjednika
Gradskog vijeća uređuju se poslovnikom Gradskog vijeća.
Članak
33.
Predsjednik Gradskog vijeća saziva sjednice
Gradskog vijeća, predsjedava im i predstavlja Gradsko vijeće.
Potpredsjednik Gradskog vijeća zamjenjuje
predsjednika Gradskog vijeća u slučaju odsutnosti ili iz drugih razloga
spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti.
Ostala prava i dužnosti predsjednika i
potpredsjednika Gradskog vijeća utvrđuju se poslovnikom Gradskog vijeća, u
skladu sa zakonom.
Dužnost predsjednika i potpredsjednika vijeća
je počasna i za to obnašatelji dužnosti ne primaju plaću. Predsjednik i
potpredsjednik imaju pravo na naknadu troškova sukladno posebnoj odluci
Gradskog vijeća.
Članak
34.
Predsjednik Gradskog vijeća:
- zastupa Gradsko vijeće
- saziva i organizira, te predsjedava
sjednicama Gradskog vijeća,
- predlaže dnevni red Gradskog vijeća,
- upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja
u propisani postupak,
- brine o postupku donošenja odluka i općih
akata,
- održava red na sjednici Gradskog vijeća,
- usklađuje rad radnih tijela,
- potpisuje odluke i akte koje donosi Gradsko
vijeće,
- brine o suradnji Gradskog vijeća i
gradonačelnika,
- brine se o zaštiti prava vijećnika,
- obavlja i druge poslove određene zakonom i
Poslovnikom Gradskog vijeća.
Prava i dužnosti vijećnika
Članak
35.
Mandat članova Gradskog vijeća traje četiri
godine.
Dužnost članova Gradskog vijeća je počasna i
za to vijećnik ne prima plaću.
Vijećnici imaju pravo na naknadu troškova u
skladu s posebnom odlukom Gradskog vijeća.
Vijećnici nemaju obvezujući mandat i nisu
opozivi.
Članak
36.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka
vremena na koji je izabran:
- ako podnese ostavku koja je zaprimljena
najkasnije tri dana prije zakazanog održavanja sjednice Gradskog vijeća i
ovjerena kod javnog bilježnika najranije osam dana prije podnošenja iste,
- ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom
oduzeta odnosno ograničena poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti sudske
odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen
na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest mjeseci, danom
pravomoćnosti presude,
- ako odjavi prebivalište s područja Grada
Cresa, danom odjave prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo
sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom
njegovog prestanka,
- smrću.
Članak
37.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata
prihvati obnašanje dužnosti koja je prema odredbama zakona nespojiva s dužnošću
člana predstavničkog tijela, mandat miruje, a za to vrijeme vijećnika
zamjenjuje zamjenik, u skladu s odredbama zakona.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti,
vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti vijećnika, ako podnese pisani zahtjev
predsjedniku Gradskog vijeća u roku od osam dana od dana prestanka obnašanja
nespojive dužnosti. Mirovanje mandata prestaje osmog dana od dana podnošenja
pisanog zahtjeva.
Vijećnik može tražiti nastavljanje obnašanja
dužnosti vijećnika jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak
38.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
- sudjelovati na sjednicama Gradskog vijeća
- raspravljati i glasovati o svakom pitanju
koje je na dnevnom redu sjednice Vijeća
- predlagati Vijeću donošenje akata,
podnositi prijedloge akata i podnositi amandmane na prijedloge akata
- postavljati pitanja iz djelokruga rada
Gradskog vijeća,
- postavljati pitanja gradonačelniku i
zamjeniku gradonačelnika,
- sudjelovati na sjednicama radnih tijela
Gradskog vijeća i na njima raspravljati, a u radnim tijelima kojih je član i
glasovati,
- tražiti i dobiti podatke, potrebne za
obavljanje dužnosti vijećnika, od tijela Grada te u svezi s tim koristiti
njihove stručne i tehničke usluge.
- na naknadu određenih materijalnih troškova
u skladu s posebnom odlukom Gradskog vijeća.
Vijećnik ne može biti pozvan na kaznenu i
prekršajnu odgovornost za izgovorene riječi, niti za glasovanje u radu Gradskog
vijeća.
Vijećnik je dužan čuvati tajnost podataka,
koji su kao tajni određeni u skladu s pozitivnim propisima, za koje sazna za
vrijeme obnašanja dužnosti vijećnika.
Vijećnik ima i druga prava i dužnosti
utvrđena odredbama zakona, ovog Statuta i Poslovnika Gradskog vijeća.
Odlučivanje Gradskog vijeća
Članak
39.
Ako zakonom, ovim Statutom ili poslovnikom
Gradskog vijeća nije drukčije određeno, Gradsko vijeće donosi odluke većinom
glasova ako je na sjednici nazočna većina vijećnika.
Gradsko vijeće na sjednicama glasuje javno,
ako poslovnikom ili prethodnom odlukom Gradskog vijeća nije određeno da se o
nekom pitanju glasuje tajno.
Radna tijela Gradskog vijeća
Članak
40.
Stalna radna tijela Gradskog vijeća su:
1. Odbor za statutarno-pravna pitanja,
2. Odbor za izbor i imenovanja,
3. Odbor za suradnju s jedinicama lokalne
samouprave i
4. Mandatno povjerenstvo.
Članak
41.
Odbor za statutarno-pravna pitanja ima
predsjednika i četiri člana.
Predsjednik Odbora za statutarno-pravna
pitanja bira se iz redova vijećnika.
Odbor za statutarno-pravna pitanja:
- predlaže Statut Grada i Poslovnik Gradskog
vijeća,
- predlaže pokretanje postupka za izmjenu
Statuta odnosno Poslovnika Gradskog vijeća,
- razmatra prijedloge odluka i drugih općih
akata koje donosi Gradsko vijeće u pogledu njihove usklađenosti s Ustavom i
pravnim sustavom, te u pogledu njihove pravne obrade i o tome daje mišljene i
prijedloge Gradskom vijeću,
- utvrđuje i izdaje pročišćene tekstove
odluka i drugih akata Gradskog vijeća kada je tim aktima ovlašten,
- obavlja i druge poslove određene ovim
Statutom.
Članak
42.
Odbor za izbor i imenovanja ima predsjednika
i četiri člana koji se biraju iz reda vijećnika.
Odbor za izbor i imenovanja predlaže:
- izbor i razrješenje predsjednika i
potpredsjednika Gradskog vijeća,
- izbor i razrješenje članova radnih tijela
Gradskog vijeća,
- imenovanje i razrješenje i drugih osoba
određenih ovim Statutom, drugim odlukama Gradskog vijeća,
- imenovanje i opoziv predstavnika Gradskog
vijeća u određena tijela i udruge,
- propise o naknadama vijećnika, te naknade
troškova vijećnicima za rad u Gradskom vijeću.
- obavlja i druge poslove određene zakonom,
Statutom ili ovim Poslovnikom.
Članak
43.
Odbor za suradnju s jedinicama lokalne
samouprave ima predsjednika i četiri člana.
Predsjednik i četiri člana Odbora za suradnju
jedinica lokalne samouprave biraju se iz reda vijećnika i uglednih građana
Grada Cresa.
Odbor za suradnju s jedinicama lokalne samouprave:
- razmatra pitanja iz područja suradnje Grada
Cresa s jedinicama lokalne samouprave u zemlji i inozemstvu te priprema
prijedloge akata iz nadležnosti Gradskog vijeća koji se odnose na to područje,
- surađuje s odgovarajućim radnim tijelima
drugih jedinica lokalne samouprave u zemlji i inozemstvu,
- obavlja i druge poslove utvrđene Statutom i
Poslovnikom.
Članak
44.
Mandatno povjerenstvo ima predsjednika i dva
člana, koji se na konstituirajućoj sjednici Gradskog vijeća biraju iz reda
vijećnika.
Mandatno povjerenstvo:
- na konstituirajućoj sjednici obavještava
Gradsko vijeće o provedenim izborima za Gradsko vijeće i imenima izabranih
vijećnika, temeljem objavljenih rezultata nadležnog izbornog povjerenstva o
provedenim izborima,
- obavještava Gradsko vijeće o podnesenim
ostavkama na vijećničku dužnost, te o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih
počinju obavljati vijećničku dužnost,
- obavještava Gradsko vijeće o mirovanju
mandata vijećnika i o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih počinju obavljati
vijećničku dužnost,
- obavještava Gradsko vijeće o prestanku
mirovanja mandata vijećnika,
- obavještava Gradsko vijeće o prestanku
mandata kada se ispune zakonom predviđeni uvjeti i obavještava Gradsko vijeće
da su ispunjeni zakonski uvjeti za početak mandata zamjeniku vijećnika.
Članak
45.
Gradsko vijeće može uz radna tijela osnovana
ovim Statutom, osnivati druga stalna i povremena radna tijela radi proučavanja
i razmatranja drugih pitanja iz djelokruga Gradskog vijeća, pripreme prijedloga
odluka i drugih akata, davanja mišljenja i prijedloga u svezi pitanja koja su
na dnevnom redu Gradskog vijeća.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada
radnih tijela utvrđuje Gradsko vijeće posebnom odlukom.
Članak
46.
Stručne poslove za Gradsko vijeće obavlja nadležno
upravno tijelo Grada Cresa.
Voditelj nadležnog upravnog tijela pomaže
predsjedniku Gradskog vijeća u pripremanju i organiziranju sjednica Gradskog
vijeća, a obavlja i druge poslove utvrđene poslovnikom Gradskog vijeća ili koje
mu povjeri predsjednik Gradskog vijeća.
2. GRADONAČELNIK
Članak
47.
Gradonačelnik zastupa Grad Cres i nositelj je
izvršne vlasti Grada Cresa.
Mandat gradonačelnika traje četiri godine.
U obavljaju izvršne vlasti gradonačelnik:
- priprema prijedloge općih akata,
- izvršava i osigurava izvršavanje općih
akata Gradskog vijeća,
- utvrđuje prijedlog proračuna Grada Cresa i
izvršenje proračuna,
- upravlja nekretninama, pokretninama i
imovinskim pravima u vlasništvu Grada Cresa u skladu sa zakonom, ovim Statutom
i općim aktom Gradskog vijeća,
- odlučuje o stjecanju i otuđivanju
pokretnina i nekretnina Grada Cresa čija pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5%
iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj
se odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina, a najviše do
1.000.000 kuna, te ako je stjecanje i otuđivanje nekretnina i pokretnina pla
nirano u proračunu, a
stjecanje i otuđivanje pokretnina i nekretnina provedeno u skladu sa zakonskim
propisima,
- upravlja prihodima i rashodima Grada Cresa,
- upravlja raspoloživim novčanim sredstvima
na računu proračuna Grada Cresa,
- odlučuje o davanju suglasnosti za
zaduživanje pravnim osobama u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu
Grada Cresa i o davanju suglasnosti za zaduživanje ustanova kojih je osnivač
Grad,
- donosi pravilnik o unutarnjem redu za
upravna tijela Grada Cresa,
- donosi odluku o kriterijima za ocjenjivanje
službenika i načinu provođenja ocjenjivanja,
- imenuje i razrješava pročelnike upravnih
tijela,
- imenuje i razrješava unutarnjeg revizora,
- utvrđuje plan prijma u službu u upravna
tijela Grada Cresa,
- predlaže izradu prostornog plana kao i
njegove izmjene i dopune na temelju obrazloženih i argumentiranih prijedloga
fizičkih i pravnih osoba,
- može povjeriti izradu urbanističkih planova
uređenja i obavljanja drugih poslova prostornog uređenja Zavodu za prostorno
uređenje,
- razmatra i utvrđuje konačni prijedlog
prostornog plana,
- obavlja poslove gospodarenja nekretninama
do osnivanja fonda za gospodarenje nekretninama,
- donosi odluku o objavi prikupljanja ponuda
ili raspisivanju natječaja za obavljanje komunalnih djelatnosti,
- sklapa ugovor o koncesiji za obavljanje
komunalnih djelatnosti
- donosi odluku o objavi prikupljanja ponuda
ili raspisivanju natječaja za obavljanje komunalnih djelatnosti na temelju
ugovora i sklapa ugovor o povjeravanju poslova,
- daje prethodnu suglasnost na izmjenu cijena
komunalnih usluga,
- do kraja ožujka tekuće godine podnosi
Gradskom vijeću izvješće o izvršenju Programa održavanja komunalne
infrastrukture i Programu gradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture
za prethodnu godinu,
- utvrđuje uvjete, mjerila i postupak za
određivanje reda prvenstva za kupnju stana iz programa društveno poticane
stanogradnje,
- provodi postupak natječaja i donosi odluku
o najpovoljnijoj ponudi za davanje u zakup poslovnog prostora u vlasništvu
Grada Cresa u skladu s posebnom odluku Gradskog vijeće o poslovnim prostorima,
- organizira zaštitu od požara na području
Grada Cresa i vodi brigu o uspješnom provođenju i poduzimanju mjera za
unapređenje zaštite od požara
- usmjerava djelovanje upravnih odjela i
službi Grada Cresa u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Grada Cresa,
odnosno poslova državne uprave, ako su preneseni Gradu Cresu,
- nadzire rad upravnih odjela i službi u
samoupravnom djelokrugu i poslovima državne uprave,
- daje mišljenje o prijedlozima koje podnose
drugi ovlašteni predlagatelji,
- obavlja nadzor nad zakonitošću rada tijela
mjesnih odbora,
- obavlja i druge poslove predviđene ovim
Statutom i drugim propisima.
Gradonačelnik je dužan izvijestiti Gradsko
vijeće o danim suglasnostima za zaduživanje iz stavka 3. alineje 8. ovog članka
u roku od 30 dana od danog jamstva.
Gradonačelnik može osnivati stalna i
povremena radna tijela - savjete, odbore, komisije, povjerenstva.
Djelokrug, način rada i sastav radnih tijela
iz stavka 4. ovog članka, odrediti će gradonačelnik posebnom odlukom.
Članak
48.
Gradonačelnik je odgovoran za ustavnost i
zakonitost obavljanja poslova koji su u njegovom djelokrugu i za ustavnost i
zakonitost akata upravnih tijela Grada Cresa.
Članak
49.
Gradonačelnik dva puta godišnje podnosi
polugodišnje izvješće o svom radu i to do 31. ožujka tekuće godine za razdoblje
srpanj-prosinac prethodne godine i do 15. rujna za razdoblje siječanj-lipanj
tekuće godine.
Gradsko vijeće može, pored izvješća iz stavka
1. ovog članka, od gradonačelnika tražiti izvješće o pojedinim pitanjima iz
njegovog djelokruga.
Gradonačelnik podnosi izvješće po zahtjevu iz
stavka 2. ovog članka u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva.
Gradsko vijeće ne može zahtijevati od gradonačelnika
izvješće o bitno podudarnom pitanju prije proteka roka od 6 mjeseci od ranije
podnesenog izvješća o istom pitanju.
Članak
50.
Gradonačelnik u obavljanju poslova iz
samoupravnog djelokruga Grada:
- ima pravo obustaviti od primjene opći akt
Gradskog vijeća, ako ocijeni da je tim aktom povrijeđen zakon ili drugi propis,
te zatražiti od Gradskog vijeća da u roku od 15 dana otkloni uočene nedostatke.
Ako Gradsko vijeće to ne učini, gradonačelnik je dužan u roku od osam dana o
tome obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u Primorsko-goranskoj
županiji, te čelnika središnjeg tijela državne uprave ovlaštenog za nadzor nad
zakonitošću rada tijela jedinica lokalne samouprave,
- ima pravo obustaviti od primjene akt
Mjesnog odbora ako ocijeni da je taj akt u suprotnosti sa zakonom, Statutom i
općim aktima Gradskog vijeća.
Članak
51.
Gradonačelnik ima zamjenika, koji zamjenjuje
gradonačelnika u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti u
obavljanju svoje dužnosti.
Gradonačelnik može obavljanje određenih
poslova iz svog djelokruga povjeriti zamjeniku, ali mu time ne prestaje
odgovornost za njihovo obavljanje.
Zamjenik gradonačelnika je u slučaju iz
stavka 1. ovog članka dužan pridržavati se uputa gradonačelnika.
Članak
52.
Gradonačelniku i zamjeniku gradonačelnika
mandat prestaje po sili zakona:
- danom podnošenja ostavke,
- danom pravomoćnosti sudske odluke o
oduzimanju poslovne sposobnosti,
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jednog mjeseca,
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen radi počinjenja kaznenog djela protiv slobode i prava čovjeka i
građanina, Republike Hrvatske i vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom,
- danom odjave prebivališta s područja Grada
Cresa,
- danom prestanka hrvatskog državljanstva,
- smrću.
Gradsko vijeće u roku od 8 dana obavještava
Vladu Republike Hrvatske o prestanku mandata gradonačelnika radi raspisivanja
prijevremenih izbora za novog gradonačelnika.
Ako mandat gradonačelnika prestaje u godini u
kojoj se održavaju redovni izbori, a prije njihovog održavanja, duž
nost gradonačelnika do kraja
mandata obavlja zamjenik gradonačelnika.
Članak
53.
Gradonačelnik i njegov zamjenik mogu se
razriješiti u slučajevima i u postupku propisanom člankom 17. ovog Statuta.
Ako na referendumu bude donesena odluka o
razrješenju gradonačelnika i njegovog zamjenika, mandat im prestaje danom
objave rezultata referenduma, a Vlada Republike Hrvatske imenuje povjerenika
Vlade Republike Hrvatske za obavljanje poslova iz nadležnosti gradonačelnika.
VIII. UPRAVNA TIJELA
Članak
54.
Za obavljanje svih poslova iz samoupravnog
djelokruga Grada Cresa kao i poslova državne uprave prenijetih na Grad Cres
ustrojavaju se upravna tijela Grada Cresa.
Ustrojstvo Upravnog odjela uređuje se
posebnom odlukom Gradskog vijeća u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje
na temelju javnog natječaja imenuje gradonačelnik.
Članak
55.
Upravna tijela u oblastima za koje su
ustrojeni i u okviru djelokruga utvrđenog posebnom odlukom, neposredno
izvršavaju i nadziru provođenje općih i pojedinačnih akata tijela Grada, te u
slučaju neprovođenja općeg akta poduzimaju propisane mjere.
Članak
56.
Upravna tijela samostalna su u okviru svog
djelokruga, a za zakonito i pravovremeno obavljanje poslova iz svoje
nadležnosti odgovorni su Gradonačelniku.
Sredstva za rad upravnih tijela, osiguravaju
se u Proračunu Grada Cresa.
Članak
57.
Upravne, stručne i ostale poslove u tijelima
Grada Cresa, obavljaju službenici i namještenici.
Prava, obveze i odgovornosti kao i druga
pitanja od značenja za rad službenika i namještenika u upravnim tijelima Grada
Cresa, uređuju se posebnim zakonom.
Službenici u Gradu Cresu poticat će se na
trajno stručno osposobljavanje i usavršavanje putem tečajeva, seminara i
školovanja, sukladno nacionalnoj strategiji i planu trajnog osposobljavanja i
usavršavanja.
IX. JAVNE SLUŽBE
Članak
58.
Grad Cres u okviru samoupravnog djelokruga
osigurava obavljanje djelatnosti kojima se zadovoljavaju svakodnevne potrebe
građana na području komunalnih, društvenih i drugih djelatnosti, za koje je
zakonom utvrđeno da se obavljaju kao javna služba.
Članak
59.
Grad Cres osigurava obavljanje djelatnosti iz
članka 58. ovog Statuta osnivanjem trgovačkih društva, javnih ustanova, drugih
pravnih osoba i vlastitih pogona.
U trgovačkim društvima u kojima Grad Cres ima
udjele ili dionice Gradonačelnik je član skupštine društva.
Obavljanje određenih djelatnosti Grad Cres
može povjeriti drugim pravnim i fizičkim osobama temeljem ugovora o koncesiji.
X. MJESNA SAMOUPRAVA
Članak
60.
U naselju, u više međusobno povezanih manjih
naselja ili za dio naselja Cres koji u odnosu na ostale dijelove čini zasebnu
razgraničenu cjelinu može se osnovati mjesni odbor kao oblik neposrednog
sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i
svakodnevnog utjecaja na život i rad građana.
Na području Grada Cresa osnovani su sljedeći
mjesni odbori:
1. Mjesni odbor Beli, sa sjedištem u Belom,
za područje naselja: Beli, Ivanje, Sveti Petar i Važminec;
2. Mjesni odbor Dragozetići, sa sjedištem u
Dragozetićima, za područje naselja: Dragozetići, Filozići, Porozina i
Predošćica;
3. Mjesni odbor Orlec, sa sjedištem u Orlecu,
za područje naselja: Orlec, Stanić, Vrana i Zbišina;
4. Mjesni odbor Valun, sa sjedištem u Valunu,
za područje naselja: Lubenice, Mali Podol, Pernat, Valun i Zbičina;
5. Mjesni odbor Martinšćica, sa sjedištem u
Martinšćici, za naselja: Grmov, Martinšćica, Miholašćica, Stivart i Vidovići.
Članak
61.
Posebnom statutarnom odlukom Gradskog vijeća,
u skladu sa zakonom i ovim Statutom, mogu se osnovati i drugi mjesni odbori na
području Grada Cresa.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog
odbora može dati 10 % građana upisanih u popis birača za područje za koje se
predlaže osnivanje mjesnog odbora, organizacije i udruženja građana, te
Gradonačelnik.
U slučaju da prijedlog iz stavka 2. ovog
članka, daju građani ili njihove organizacije i udruženja, prijedlog se
dostavlja u pisanom obliku Gradonačelniku.
Područje i granice mjesnih odbora određuju se
posebnom odlukom Gradskog vijeća i prikazuju se na kartografskom prikazu koji
je sastavni dio odluke iz st. 1. ovog članka.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Članak
62.
Gradonačelnik u roku od 15 dana od dana
primitka prijedloga utvrđuje da li je prijedlog podnesen na način i po postupku
utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Ukoliko gradonačelnik utvrdi da prijedlog
nije podnesen na propisani način i po propisanom postupku, obavijestit će
predlagatelja i zatražiti da u roku od 15 dana dopuni prijedlog za osnivanje
mjesnog odbora.
Pravovaljani prijedlog gradonačelnik upućuje
Gradskom vijeću, koje je dužno izjasniti se o prijedlogu u roku od 60 dana od
prijema prijedloga.
Članak
63.
U prijedlogu za osnivanje mjesnog odbora
navode se podaci o predlagatelju, području i granicama mjesnog odbora, sjedište
mjesnog odbora, osnove pravila mjesnog odbora te zadaci i izvori financiranja
mjesnog odbora.
Članak
64.
Tijela mjesnog odbora su vijeće mjesnog
odbora i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Članak
65.
Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani
s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo na neposrednim izborima,
tajnim glasovanjem, na vrijeme od četiri godine.
Izbornu jedinicu za izbor članova vijeća
mjesnog odbora čini cijelo područje mjesnog odbora.
Postupak izbora članova vijeća mjesnog odbora
uređuje se posebnom odlukom Gradskog vijeća uz shodnu primjenu odredbe zakona
kojim se uređuje izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne
samouprave.
Članak
66.
Izbore za članove vijeća mjesnih odbora
raspisuje gradonačelnik u roku od 30 dana od dana donošenja odluke Gradskog
vijeća o osnivanju mjesnog odbora, odnosno 30 dana prije isteka mandata ili
raspuštanja vijeća mjesnog odbora.
Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora
ne može proteći manje od 30 dana niti više od 60 dana.
Članak
67.
Vijeće mjesnog odbora ima, uključujući i
predsjednika, 5 članova.
Za člana vijeća mjesnog odbora može biti
biran hrvatski državljanin s navršenih 18 godina života koji ima prebivalište
na području mjesnog odbora.
Članak
68.
Vijeće mjesnog odbora bira predsjednika
vijeća iz svog sastava tajnim glasovanjem na vrijeme od četiri godine.
Predsjednik vijeća predstavlja mjesni odbor i
za svoj rad odgovoran je vijeću mjesnog odbora.
Članak
69.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada
mjesnog odbora, pravila mjesnog odbora, poslovnik o svom radu, financijski plan
i godišnji obračun, te obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i
odlukama Gradskog vijeća i Gradonačelnika.
Članak
70.
Programom rada utvrđuju se zadaci mjesnog
odbora, osobito u pogledu vođenja brige o uređenju područja mjesnog odbora,
provođenjem manjih komunalnih akcija kojima se poboljšava komunalni standard
građana na području mjesnog odbora, vođenju brige o poboljšavanju
zadovoljavanja lokalnih potreba građana u oblasti zdravstva, socijalne skrbi,
kulture, športa i drugih lokalnih potreba na svom području.
Članak
71.
Pravilima mjesnog odbora detaljnije se
uređuje način konstituiranja, sazivanja i rad vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava, obveza i odgovornosti članova vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava i dužnosti predsjednika vijeća mjesnog odbora, način
odlučivanja, te druga pitanja od značaja za rad mjesnog odbora.
Članak
72.
Prihode mjesnog odbora čine prihodi od pomoći
i dotacija pravnih ili fizičkih osoba, te prihodi koje posebnom odlukom utvrdi
Gradsko vijeće.
Članak
73.
Vijeće mjesnog odbora, radi raspravljanja o
potrebama i interesima građana, te davanja prijedloga za rješavanje pitanja od
lokalnog značenja, može sazivati zborove građana.
Zbor građana može se sazvati i za dio područja
mjesnog odbora koji čini zasebnu cjelinu.
Zbor građana vodi predsjednik mjesnog odbora
ili član vijeća mjesnog odbora kojeg odredi vijeće.
Članak
74.
Stručne i administrativne poslove za potrebe
mjesnog odbora obavljaju upravna tijela Grada Cresa na način propisan općim
aktom kojim se uređuje ustrojstvo i način rada upravnih tijela Grada Cresa.
Članak
75.
Inicijativu i prijedlog za promjenu područja
mjesnog odbora mogu dati tijela mjesnog odbora i gradonačelnik.
O inicijativi i prijedlogu iz prethodnog
stavka Gradsko vijeće donosi odluku uz prethodno pribavljeno mišljenje građana
mjesnog odbora za koje se traži promjena područja.
Članak
76.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog
odbora obavlja gradonačelnik.
Gradonačelnik može u postupku provođenja
nadzora nad zakonitošću rada mjesnog odbora raspustiti vijeće mjesnog odbora,
ako ono učestalo krši odredbe ovog Statuta, pravila mjesnog odbora i ne
izvršava povjerene mu poslove.
XI. IMOVINA I FINANCIRANJE GRADA CRESA
Članak
77.
Sve pokretne i nepokretne stvari, te
imovinska prava koja pripadaju Gradu Cresu, čine imovinu Grada Cresa
Članak
78.
Imovinom Grada upravljaju Gradonačelnik i
Gradsko vijeće u skladu s odredbama zakona i ovog Statuta, pažnjom dobrog domaćina.
Gradonačelnik u postupku upravljanja imovinom
Grada Cresa donosi pojedinačne akte glede upravljanja imovinom, na temelju
općeg akta Gradskog vijeća o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja
nekretninama u vlasništvu Grada Cresa.
Članak
79.
Grad Cres ima prihode kojima u okviru svog
samoupravnog djelokruga slobodno raspolaže.
Prihodi Grada Cresa su:
- gradski porezi, prirez, naknade, doprinosi
i pristojbe, u skladu sa zakonom i posebnim odluka Gradskog vijeća,
- prihodi od stvari u vlasništvu Grada Cresa
i imovinskih prava,
- prihod od trgovačkih društava i drugih
pravnih osoba u vlasništvu Grada Cresa odnosno u kojima Grad ima udjele ili
dionice,
- prihodi od naknade od koncesija,
- novčane kazne i oduzeta imovinska korist za
prekršaje koje propiše Grad Cres u skladu sa zakonom,
- udio u zajedničkim porezima sa
Primorsko-goranskom županijom i Republikom Hrvatskom, te dodatni udio u porezu
na dohodak za decentralizirane funkcije prema posebnom zakonu,
- sredstva pomoći i dotacije Republike Hrvatske
predviđena u Državnom proračunu,
- drugi prihodi određeni zakonom.
Članak
80.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka, te
utvrđeni iznosi izdataka i drugih plaćanja Grada Cresa iskazuju se u proračunu
Grada Cresa.
Svi prihodi i primici proračuna moraju biti
raspoređeni u proračunu i iskazni po izvorima iz kojih potječu. Svi izdaci
proračuna moraju biti utvrđeni u proračunu i uravnoteženi s prihodima i
primicima.
Članak
81.
Proračun Grada Cresa i odluka o izvršenju
proračuna donosi se za proračunsku godinu i vrijedi za godinu za koju je
donesen.
Proračunska godina je razdoblje od dvanaest
mjeseci, koja počinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca.
Članak
82.
Gradsko vijeće donosi proračun za sljedeću
proračunsku godinu na način i u rokovima propisanim zakonom.
Ukoliko se proračun za sljedeću proračunsku
godinu ne može donijeti u propisanom zakonskom roku, Gradsko vijeće donosi
odluku o privremenom financiranju na način i postupku propisanim zakonom i to
najduže za razdoblje od prva tri mjeseca proračunske godine.
Članak
83.
Ako se tijekom proračunske godine smanje
prihodi i primici ili povećaju izdaci utvrđeni proračunom, proračun se mora
uravnotežiti sniženjem predviđenih izdataka ili pronalaženjem novih prihoda.
Uravnoteženje proračuna provodi se izmjenama
i dopunama proračuna po postupku propisnom za donošenje proračuna.
Članak
84.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje
Grada Cresa nadzire Gradsko vijeće.
Zakonitost, svrhovitost i pravodobnost
korištenja proračunskih sredstava Grada Cresa nadzire Ministarstvo financija
odnosno drugo zakonom određeno tijelo.
XII. AKTI GRADA CRESA
Članak
85.
Gradsko vijeće donosi Statut, gradski
proračun, obračun proračuna, odluke, poslovnik, pravilnike, zaključke,
deklaracije, povelje, preporuke i druge akte na osnovi prava i ovlaštenja
utvrđenih zakonom, ovim Statutom i svojim poslovnikom.
Gradsko vijeće donosi rješenja i druge
pojedinačne akte kada u skladu sa zakonom rješava o pojedinačnim stvarima.
Članak
86.
Gradonačelnik u poslovima iz svog djelokruga
donosi odluke, zaključke, pravilnike, te opće akte kada je za to ovlašten
zakonom ili općim aktom Gradskog vijeća.
Članak
87.
Radna tijela Gradskog vijeća donose zaključke
i preporuke.
Članak
88.
Gradonačelnik osigurava izvršenje općih akata
iz članka 85. ovog Statuta, na način i u postupku propisanom ovim Statutom, te
obavlja nadzor nad zakonitošću rada upravnih tijela.
Članak
89.
Upravna tijela Grada u izvršavanju općih
akata Gradskog vijeća donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima,
obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 1. ovog
članka, može se izjaviti žalba nadležnom upravnom tijelu Primorsko- goranske
županije.
Na donošenje pojedinačnih akata shodno se
primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku i drugih propisa.
U izvršavanju općih akata Gradskog vijeća,
pojedinačne akte donose i pravne osobe kojima su odlukom Gradskog vijeća, u
skladu sa zakonom, povjerene javne ovlasti.
Članak
90.
Pojedinačni akti kojima se rješava o obvezi
razreza gradskih poreza, doprinosa i naknada donose se u skraćenom upravnom
postupku.
Skraćeni upravni postupak provodi se i kod
donošenja pojedinačnih akata kojima se rješava o pravima, obvezama i interesima
fizičkih i pravnih osoba od strane pravnih osoba kojima je Grad Cres osnivač.
Protiv pojedinačnih akata Gradskog vijeća i
gradonačelnika kojima se rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima
fizičkih i pravnih osoba, ako posebnim zakonom nije drugačije propisano, ne
može se izjaviti žalba, već se može pokrenuti upravni spor.
Članak
91.
Nadzor nad zakonitošću općih akata Gradskog
vijeća u njegovom samoupravnom djelokrugu obavlja ured državne uprave u
Primorsko-goranskoj županiji i nadležna središnja tijela državne uprave, svako
u svojem djelokrugu.
Članak
92.
Opći akti se prije nego što stupe na snagu,
objavljuju u Službenim novinama službenom glasilu Primorsko-goranske županije.
Opći akti stupaju na snagu osmog dan od dana
objave, osim ako nije zbog osobito opravdanih razloga, općim aktom propisano da
opći akt stupa na snagu danom objave.
Opći akti ne mogu imati povratno djelovanje.
XIII. JAVNOST RADA
Članak
93.
Rad Gradskog vijeća, gradonačelnika i
upravnih tijela Grada Cresa je javan.
Predstavnici udruga građana, građani i
predstavnici medija mogu pratiti rad Gradskog vijeća u skladu s odredbama
Poslovnika Gradskog vijeća.
Članak
94.
Javnost rada Gradskog vijeća osigurava se:
- javnim održavanjem sjednica,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim
oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata i drugih akata u
»Službenim novinama« i na web stranicama Grada Cresa.
Javnost rada gradonačelnika osigurava se:
- održavanjem obveznih redovnih mjesečnih
konferencija za medije,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim
oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata i drugih akata u
»Službenim novinama« i na web stranicama Grada Cresa.
Javnost rada upravnih tijela Grada Cresa
osigurava se izvještavanjem i napisima u tisku i drugim oblicima javnog
priopćavanja.
XIV. PROMJENA STATUTA
Članak
95.
Pravo da predloži promjenu Statuta Grada
Cresa ima najmanje jedna trećina vijećnika, Odbor za statutamo- pravna pitanja,
ili deset posto birača upisanih u popis birača Grada Cresa.
Prijedlog za promjenu Statuta mora biti
obrazložen, a podnosi se predsjedniku Gradskog vijeća.
Ako prijedlog za promjenu Statuta dobije
podršku većine ukupnog broja vijećnika, Gradsko vijeće donosi odluku da će se
pristupiti promjeni Statuta i utvrđuje nacrt promjene Statuta. Nacrt promjene
Statuta utvrđuje se većinom glasova svih vijećnika.
Ako ni nakon ponovljene rasprave o prijedlogu
za promjenu Statuta Gradsko vijeće ne donese odluku da će se pristupiti
promjeni Statuta, isti prijedlog ne može ponovno uvrstiti u dnevni red Gradskog
vijeća prije isteka roka od šest mjeseci od dana zaključivanja ponovljene
rasprave o prijedlogu.
XV. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
96.
Stupanjem na snagu ovog Statuta prestaje
vrijediti Statut Grada Cresa (»Službene novine Primorsko-goranske županije«
broj 25/01, 29/01, 15/03 i 37/06).
Članak
97.
Ovaj Statut stupa na snagu osmi dan po objavi
u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 011-01/09-01/6
Ur. broj: 2213/02-01-01-09-5
Cres, 23. srpnja 2009
GRAD
CRES
GRADSKO VIJEĆE
Predsjednik
Marčelo Damijanjević, v.r.