23.
Temeljem članka 28. Stavak 1. Zakona o
zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07), članka 27.
Statuta Grada Kraljevice
(»Službene novine Primorsko - goranske županije« broj 34/01 i 11/06) te članka
21. Poslovnika o radu Gradskog vijeća i radnih tijela Gradskog vijeća Grada
Kraljevice, Gradsko vijeće Grada Kraljevice, na 27. sjednici održanoj dana 24.
srpnja 2008. godine donosi
SMJERNICE
za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja na području Grada
Kraljevice za 2008. godinu
1. Definiranje sudionika zaštite i spašavanja
na području grada Kraljevice i uvezivanje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: definiranje i usklađivanje snaga i
materijalno tehničkih sredstava kojima grad raspolaže u slučaju pojave ugroze i
uspostava sustava jasnih ovlasti i nadležnosti, odnosno, jedinstvene
koordinacije djelovanja sustava.
Prema Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o
zaštiti i spašavanju sudionici zaštite i spašavanja su:
- Fizičke i pravne osobe,
- Operativne snage zaštite i spašavanja
Jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave, u okviru svojih prava i obveza utvrđenih Ustavom i zakonom:
uređuju, planiraju, organiziraju, financiraju i provode zaštitu i spašavanje. U
cilju učinkovitog i racionalnog izvršavanja tih zadaća potrebno je:
- definirati resurse
- izvršioce
- te kontinuirano provoditi usklađivanje
djelovanja svih snaga.
2. Opremanje, osposobljavanje i usavršavanje
operativnih snaga zaštite i spašavanja
Cilj: povećanje i unapređenje osposobljenosti
i razvoj operativnih snaga za reagiranje u nesrećama.
Operativne snage zaštite i spašavanja sastoje
se od službi i postrojbi pravnih osoba i središnjih tijela državne uprave koje
se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti, vatrogasnih
zapovjedništava i postrojbi, službi i postrojbi DUZS, stožera zaštite i
spašavanja, službi, zapovjedništava i postrojbi civilne zaštite.
Službe i postrojbe pravnih osoba i središnjih
tijela državne uprave koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj
djelatnosti:
- definirati snage, raspoloživa materijalno
tehnička sredstva i potrebe (za dodatnom opremom, usavršavanjem, obukom,
vježbama i sl.) te uključiti u smjernice za daljnji razvoj.
Vatrogasna zapovjedništava i postrojbe:
- izvršiti opremanje, osposobljavanje i
usavršavanje prema planovima zaštite od požara.
Stožer zaštite i spašavanja:
Stožer zaštite i spašavanja je stručna
potpora gradonačelniku kod rukovođenja operativnim snagama te je za njegovu
ulogu praćenja, planiranja i usklađivanja aktivnosti sustava zaštite i
spašavanja potrebno osigurati konstantno usavršavanje:
- Obuka članova Stožera zaštite i spašavanja
u skladu sa planom i programom obuke Stožera zaštite i spašavanja.
- Opremanje članova Stožera zaštite i
spašavanja osobnom i skupnom opremom.
3. Izvršenje zadaća u skladu sa Programom
aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku
Hrvatsku u 2008. godini
Cilj: stalno unapređenje protupožarne zaštite
šuma i otvorenih prostora.
Programom aktivnosti utvrđuju se konkretni
zadaci na kojima su se predstavnička tijela grada, pojedina ministarstva,
državne upravne organizacije, javna poduzeća ustanove dužna posebno angažirati
tijekom godine u cilju preventivne aktivnosti i uspostavljanja učinkovite
organizacije u sustavu zaštite od požara, osobito zaštite od šumskih i drugih
požara otvorenih prostora.
Sukladno Programu aktivnosti u provedbi
posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2008.
godini, izvršiti razradu prema zadaćama koje su Programom definirane od strane
Vlade RH.
4. Izrada i usvajanje procjene ugroženosti i
planova zaštite i spašavanja
Cilj: donošenje baznih dokumenata kojima se
razrađuje aktiviranje, djelovanje sustava zaštite i spašavanja, zadaće i
nadležnosti, ljudske snage i materijalno-tehnička sredstava kao i mjere i
postupci za provedbu zaštite i spašavanja.
Temeljem članka 10. stavak 3. Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti i spašavanju predstavnička tijela
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave donose procjenu ugroženosti
i plan zaštite i spašavanja, dok poglavarstva jedinica lokalne i
područne(regionalne) samouprave u ostvarivanju prava i obveza u području
zaštite i spašavanja za svoje područje izrađuju i predlažu predstavničkim
tijelima nacrte procjene ugroženosti, planove zaštite i spašavanja kao i
vanjske planove. Stoga je neophodno tijekom 2008.:
- započeti rad na prikupljanju potrebnih
podataka i izradi tih dokumenata u skladu sa važećim propisima.
5. Financiranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: racionalno, funkcionalno i učinkovito
djelovanje sustava zaštite i spašavanja.
Prema članku 10. stavak 2. Zakona o izmjenama
i dopunama Zakona o zaštiti i spašavanju potrebno je utvrditi izvore i način
financiranja sustava zaštite i spašavanja na području grada. Stoga je, u
Proračunu, u skladu sa ostalim propisima, potrebno ugraditi sljedeće stavke:
a. sredstva za vatrogastvo (predvidjeti
sredstva sukladno Zakonu o vatrogastvu)
b. sredstva za redovne službe i djelatnosti -
sudionicima u sustavu zaštite i spašavanja(komunalni servis, vodoprivreda i
sl.)
c. sredstva za udruge koje se bave zaštitom i
spašavanjem temeljem posebnih propisa na području (crveni križ, GSS, ronilački
savez, udruga lovaca i dr.)
d. sredstva za provođenje zaštite i
spašavanja (edukacija, opremanje, intelektualne usluge, promidžba, vježbe,
djelovanje snaga i sl.)
6. Sustav uzbunjivanja građana
Cilj: uspostava sustava uzbunjivanja
U organizaciji zaštite i spašavanja u gradu,
pored ostalih subjekata, telekomunikacijska podrška, odnosno sustav veza u
kriznim situacijama, pokazao se vrlo bitnim čimbenikom kvalitetnog sustava
zaštite i spašavanja, te je stoga potrebno:
- nastaviti rad na unaprjeđenju sustava veza
svih sudionika zaštite i spašavanja u skladu s normama u Europi
- nastaviti rad na unaprjeđenju sustava
uzbunjivanja stanovništva u slučaju nesreća.
7. Edukacija stanovništva na području zaštite
i spašavanja
Cilj: podizanje razine svijesti građana kao
sudionicima sustava zaštite i spašavanja
Katastrofe, kao specifična krizna stanja,
javljaju se kada nesreće ili krize uzrokovane prirodnim silama ili ljudskom
aktivnošću (utjecajem na okoliš, tehnologijom), djeluje na ljude u tolikoj
mjeri da ugroženo stanovništvo nije u mogućnosti kontrolirati tijek događaja i
uspješno se nositi s nanesenim udarima, gubicima i štetama.
Učestalost i ozbiljnost katastrofa u mnogome
se može smanjiti ili ublažiti njena posljedice ako se posveti veća pozornost
predviđanjima, promatranjima, planiranju načina pomoći kao i općoj pripravnosti
za adekvatni odgovor na krizu, odnosno katastrofu ukoliko se ona dogodi.
Te je tako potrebno:
- provođenje informiranja građana putem
sredstava javnog informiranja
- edukacija stanovništva, a posebno učenika i
studenata o problematici kriznih situacija
- jačanje svijesti u zajednici i javna
edukacija
- prema određenim datumima obilježavanje svih
datuma od značaja za zaštitu i spašavanje
- prezentacije rada redovnih snaga zaštite i
spašavanja na razini grada
8. Zaštita okoliša
Cilj: unapređenje stanja okoliša i
osiguravanje zdravog okoliša
Zaštita okoliša temelji se na uvažavanju
općeprihvaćenih načela zaštite okoliša, poštivanju načela međunarodnog prava
zaštite okoliša,uvažavanju znanstvenih spoznaja. Rezultati aktivne zaštite
imaju za cilj, pored navedenoga, održivo korištenje prirodnih dobara, bez većeg
oštećivanja i ugrožavanja okoliša, sprječavanje i smanjenje onečišćenja
okoliša, uklanjanje posljedica onečišćenja okoliša, poboljšanje narušene
prirodne ravnoteže i ponovno uspostavljanje njezinih regeneracijskih
sposobnosti.
Stoga je potrebno:
- sustavno vršiti analize podataka o praćenju
stanja okoliša
- uspostaviti informacijski sustav zaštite
okoliša sa svrhom cjelovitog upravljanja zaštitom okoliša
- U suradnji s Eko-stožerom razvijati snage i
planirati vježbe sa ciljem provjere spremnosti i uporabe opreme za čišćenje i
specijaliziranih plovila,
- kontinuirana provedba akcija smanjenja
šteta u okolišu izazvanih raznim onečišćenjima
- razrada i daljnje unaprjeđenje sustava
zaštite i spašavanja na vodi odnosno moru.
9. Suradnja na polju zaštite i spašavanja
Cilj: razmjenom iskustava, podataka, znanja i
vještina sa odgovarajućim institucijama zaštite i spašavanja iste razine
postići podizanje razine sigurnosti civilnog stanovništva (domaćeg i turista),
imovine te eko-sustava u regiji.
- U okviru suradnje grada Kraljevice s
Primorsko-goranskom županijomi drugim susjednim gradovima i općinama, nastaviti
i unaprijediti suradnju na polju zaštite i spašavanja sa odgovarajućim
institucijama iste razine.
Klasa: 810-01/08-01/7
Ur. broj: 2170/08-08-08-02
Kraljevica, 24. srpnja 2008.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA KRALJEVICE
Predsjednik
Danijel Frka, v.r.